Egy érdekes témát,
problémát vetek most fel, ami az utóbbi időben többször is ilyen-olyan
formában, de előjött. Ez pedig az utazási iroda felelőssége és hatásköre.
Jelenleg 7
csoportunk van úton és már jó néhány hazaérkezett. Minden út után én sk.
számoltatom be az idegenvezetőimet az úttal kapcsolatban, elolvasom az összes
véleménynyilvánító lapot és megbeszéljük az azokban leírt véleményeket,
megállapításokat. Szerencsére nagyon-nagyon sok a pozitív vélemény, különösen
az idegenvezetőket illetően. Elmarasztalás alig van, de az egyik ezzel
kapcsolatos problémáról szeretnék most írni.
Több
véleménynyilvánító lapon olvastam, hogy volt aki a vacsora vagy a reggeli
mennyiségét vagy a minőségét kifogásolta. Nem akarok ezekkel a véleményekkel
vitatkozni, mert bármit mondok is annak az utasnak (utasoknak) a véleménye
attól megmarad. Csupán arra akarok kitérni, hogy meddig tart a mi
kompetenciánk, hatáskörünk.
Nagyon összetett a
mi szakmánk. Természetes, hogy össze kell állítanunk egy érdekes, jó programot.
Ehhez meg kell találnunk az ár – érték arányt figyelembe véve legjobb
szállásokat és ehhez szükséges egy kiváló idegenvezető és nem utolsó sorban egy
kényelmes, jól működő ügyes, udvarias sofőrök által vezetett autóbusz. Ha
mindezt végig gondolják, Önök is megállapíthatják, hogy egy sikeres úthoz
nagyon sok mindennek kell jól összejönnie.
Több dolog szerencse
kérdése (pl. időjárás) és jó néhány tőlünk
független. Vegyük a vacsorákat. Több alkalommal olvastam a vélemények között,
hogy lassan és esetenként udvariatlanul végezték a pincérek a munkájukat. Mit
tudok ez ellen tenni? Esetek 70 %-ban külföldi (pl. olasz) partnerirodán
keresztül kötjük le a szállást. Tudom jelezni a partner felé a problémát, ha ő
esetleg ezt továbbítja is a szállodának, nagyon kevés az esély, hogy miattunk
elküldik vagy „kiosztják” a pincért.
Ugyanide tartozó probléma
a lassú kiszolgálás. Olaszországban a vacsora egy társadalmi esemény, nem csak
étkezés. Ott egy vacsora alatt megbeszélik a nap dolgait és elcsevegnek. Náluk
ez 1,5 -2 óra. A pincérek és a szakácsok ehhez vannak hozzászokva és miattunk,
még ha kérjük, akkor sem fognak megváltozni. Sok honfitársunk ekkor már fáradt
és szeretne hamar lefeküdni – amit én meg is értek -, de attól ők nem fognak
gyorsabban dolgozni. Ide tartozik az étel íze és az adag nagysága is. Higgyék
el, akár hogy is szeretnénk, ebbe nem tudunk beleszólni. Annyit tehetünk, hogy
másik szállodát választunk. De ha ott is udvariatlan az egyik pincér, akkor
menjünk tovább? Ha a következőben ízetlen a leves menjünk tovább? Kérdem meddig?
Ezzel a kis eszmefuttatásommal
csak arra akartam utalni, hogy ne kérjenek olyat számon tőlünk, amit maguktól
sem kérnének. Ha itthon kirándulnak és beülnek valahova ebédelni biztos, hogy
udvarias lesz a pincér? Biztos, hogy az én ízlésemnek megfelelő lesz a leves? És
még folytathatnám.
Nekünk mindig az a
célunk, hogy korrekt árért a lehető legjobb szolgáltatást adjuk Önöknek.
Elismerem ez nem mindig sikerül, de kérünk egy kis toleranciát, megértést, mert
higgyék el mi a legjobbat akarjuk nyújtani Önöknek.
Kedves Igazgató úr!
VálaszTörlésÉn úgy vagyok vele, hogy ahol a pénzemért nem az elvárható szolgáltatást kapom, oda soha többet nem megyek. Namármost, a társas út során Ön választ helyettünk szállodát, tehát ha pocsék a kiszolgálás és az étel, akkor (senki sem Önöket hibáztatja érte!) elvárható, hogy oda soha többet ne vigyen csoportot!
üdvözlettel
Dévényi Imre
Kedves Imre !
VálaszTörlésVan igazság benne amit mond. Annyi árnyalata van a dolognak, hogy ez általában nem fehér vagy fekete. Konkrétizálok: Ha jó helyen van, jó árban van és szép a szálloda, de pl. lassú a vacsora kiszolgálása, akkor azért elgondolkodik az ember mit is tegyen. Ha elviszem máshova? Ott lehet (előre az ember soha nem tudja), hogy gyorsabb a vacsora kiszolgálása, de nincs olyan jó helyen. No akkor mi legyen? Szóval csak érzékeltetni akartam, hogy nem oly egyszerű a döntés. Igen, ha hetente vinnénk oda csoportot, akkor követelhetnénk dolgokat, de így, hogy évente általában egy-egy szállodában 5 - 10 éjszakát alszunk egy-egy csoporttal nem tudunk olyan beleszólást kiharcolni.