Érdekes szakmai szakkifejezés az overbooking. Magyarul talán
a túltöltés kifejezés a legmegfelelőbb fordítás. Ez azt jelenti, hogy a
szálloda több foglalással rendelkezik, mint amennyi szobája van. Laikusban
felmerül a kérdés; ez hogy lehetséges? Nem tudja a szálloda hány szobája van?
Nem ilyen egyszerű a kérdés. Elmesélem az egész rendszert. A szállodához az
adott naphoz képest kb. egy évvel előbb elkezdenek érkezni a szállásfoglalási igények.
Ők megadják az árat. Ezt követően az utazási iroda – vegyük azt a példát -, hogy
jó az ár és megrendeli a szállást. A szálloda comfirmálja – magyarul visszaigazolja –
a megrendelést majd ezt követően szépen bejegyzik a
szállásfoglalási rendszerükbe, hogy pl. 40 fős csoport jön azon a napon a
szállodába. Tegyük fel, hogy van 30 szoba 60 ággyal van a szállodában. A
következő héten jön egy 30 fős igény. No most mit tehet a szálloda. A laikus
azt mondja, hogy természetesen jelzi, hogy nincs elegendő szobája és
visszamondja a megrendelést. Ezzel szemben általában az a jellemző, hogy a
szálloda azt mondja: „ igen van helyem”. Ez alapján a 60 ágyra van 70
vendégigény. Felmerül a kérdés ezt miért teszi illetve miért teheti meg? A
válasz az, hogy általában a megrendelések 30-40 %-t az adott időpont előtt 1-2
hónappal visszaadják az utazási irodák. Ez törvényes és szabályos. Most pedig 8-9 hónappal korábbi
rendelésről beszélünk. Nem minden iroda mondhatja el magáról, hogy kb. 90%-os
az meghirdetett is az elindított utak aránya, mint ahogy ez van a PROKO
TRAVEL-nél. Állítólag Németországban – kinti szállodások állítása szerint -, a
német irodák visszamondása meghaladja az 50 %-ot !!! Van egy régi szállodai
mondás: „legdrágább szoba az üres szoba!” Miért mondják ezt. Mert a szállodai
személyzetet akkor is fizetni kell, ha nincs vendég. A sok lemondás miatt
csinálják azt a szállodák, hogy 130 – 140 % töltik fel a kapacitásukat. Ha
jönnek a lemondások az irodák részéről, akkor marad a végén nagyon- nagyon jó
esetben a 70-80% -os töltés. No de mi van akkor ha „véletlenül” nincs lemondás.
Nos ilyenkor van az „overbooking”. Ennek is több fajtája van. Van amikor csak
pár szobáról van szó. Lásd a fenti példánknál maradva; pl. az első csoport a 40
fő helyett jön 36 fővel, a másik pedig 30 fő helyett jön 28 fővel. Hihető?
Természetesen. Így is 4 főnek nincs hely a szállodában. Ilyen esetben jön a jó
kapcsolat, és az eredeti szálláshely keres egy azonos kategóriájú másik - lehetőség szerint -, közeli szállodát és
itt helyezi el a 4 főt. Ez kevésbé szokott problémás lenni. Biztos Önök is
tapasztalták ezt pl. Ausztriában, hogy nem egy hanem 2 közeli szállodában volt
elhelyezve a csoport. A másik alternatíva, hogy ha olyan mennyiségű az „overbooking”,
hogy a teljes csoportot át teszik egy másik – azonos kategóriájú – szállodába.
Ezért van az, hogy a körutas irodák nem szívesen adják meg hónapokkal előtte a
szálloda nevet. Az esetek 30 %-ban változás következik be. Ilyenkor jön a
laikus utas, hogy miként lehet ez, amikor én januárban kifizettem az utat.
Miért változtatta meg a magyar utazási iroda az előre jelzett szállodát? Itt
jelezném; NEM MI változtatjuk meg, hanem a partner (külföldi iroda) vagy a
szálloda. Sajnos – nem öröm -, de tény, hogy ha egy magyar és egy német csoport
jelentkezik azonos időpontban a szállodába és „overbooking” van, akkor nem a
németet teszik ki !! Felmerül a kérdés miért? Pedig mindannyian tudjuk. A
magyar utazóközönség még nem olyan kedvelt, mint pl. a német. (Itthon sincs
másként). A nyugati országokból érkezők
többet költenek pl. vacsoránál az italokra, reggelinél nem csinálnak
zugszendvicseket, nem esznek 4 tojást és nem visznek el utána még 2 almát a
reggelitől. Tisztelet a kivételnek, de ezeket sajnos minden utazó tapasztalja a
magyar csoportoknál. A mennyiség csökken, de még mindig van(nak) olyan
személy(ek) akik reggel szerzik be az ebédre elfogyasztott szendvicset. Mondván:
„Ki van fizetve”. Pedig nincs!! Nem hiszem, hogy otthon jellemző a 4 zsemle és
8 szelet sonka elfogyasztása reggelire, ami ilyen utaknál szinte megszokott.
Nos ilyenek miatt van az, hogy ha dönteni kell, hogy ki maradjon, akkor nem
ránk voksolnak a szállodák. Hozzá kell tennem, hogy nem biztos, hogy rosszabb
szállodába kerülünk, csak az biztos, hogy olyanba, amelyiknek akkor éppen nincs
vendége (lehet, hogy lemondások miatt). Fontos, hogy kategórián belül kell
maradniuk. Bennünket erről értesítenek (esetenként 1-2 héttel az indulás előtt).
Felmerülhet a kérdés miért fogadjuk el? Egyrészt azért mert túl sok
lehetőségünk nincs, másrészt azért, mert minden szerződésben benne van, hogy
kategórián belül cserélhet a partner, ugyanis lehet objektív oka is – pl. csőtörés
– a cserének. No ezért van az, hogy nem szeretem kiadni a szállodák neveit. Ha
ne adj Isten nem a megadottat kapjuk, akkor az a vélemény, na jól kitolt velünk
az iroda, pedig lehet, hogy a 2-ra kapott jobb mint az 1. szálloda, másrészt nem mi
tehetünk róla. KÉrdés a jobb szálloda miért adja oda olcsobban? Azért, hogy ne legyen üres a szállodája. A kis bevétel is jobb mint a semmi! Ugyanez a probléma megvan a nyaraló csoportok szállodáiban is
(itt a charter repülővel dolgozó utazási irodákra is gondolok), nem csak a
körutas irodáknál.
Összegezve nem öröm az „overbooking”, de létező probléma a
szakmában, amit kezelni kell.
Nagyon érdekes és bonyolult!
VálaszTörlésA magyar csoportok arról ismertek és hírhedtek a világ most már minden táján - mert eljutnak Albániától Ázsia legeldugottabb zugáig is -, hogy ahol nem lehet fényképezni, ott biztosan azt teszik - többszöri felszólítás ellenére is, sőt vakuval még rá is tesznek... és nagyon büszkék magukra. :-(
VálaszTörlésA reggelihez hátizsákkal érkeznek, amit meg is pakolnak, hogy ebédre való is legyen - bár tilos az étteremből bármit kivinni, ezt tudják is, de micsoda ungarische virtus, hogy ennek ellenére megteszik, és még dicsekednek is ezzel...
Nem lehet dohányozni a szállodai szobában, sőt a szállodában sem, de mi az nekik, már csak azért is! - "nekem ne dirigáljon senki" alapon, dafke, mert valamiért felsőbbrendűnek érzi magát a bunkó, és még büszke is erre...
SZÉGYEN ÉS GYALÁZAT, AMIT - TISZTELET A KIVTELNEK -, DE A TÖBBSÉG A KULTURÁLIS KÖRUTAZÁSOK ALKALMÁVAL (IS) MŰVEL!!!
Most jöttem vissza egy olaszországi útról - nem az Önök szervezésében, de ez sajnos nem irodafüggő. Amit ott "drága, kedves" honfitársaink alakítottak, az kritikán aluli. Nem csodálom, hogy megvetően legyintenek ránk, amikor megtudják, honnan jöttünk: Ja, schade, ungern pluzern! + a nonverbális kommunikációs eszközök: legyintés, megvető pillantás, elfordulás, végső esetben ignorálás.
Pfejjj, bugris tempó ez...
Tisztelt Prónay Úr!
VálaszTörlésTessék szíves lenni legközelebb un. újbekezdésekkel tagolni az amúgy nagyon érdekes mondanivalóját, mert így összefolyik az érdemleges olvasni való is.
Köszönettel egy lelkes híve.
Tisztelem,hogy százezernyi elfoglaltsága mellett is szakít időt a BLOG-ra.Az információk tömények,én elolvasom többször,ha nem értem meg első olvasásra.Örüljünk,hogy rendszeresen kapunk friss híreket!
VálaszTörlés