2012. június 22., péntek

Kedvezmények


Az előző blogom bejegyzéséhez volt egy felvetés, hogy javulna a fiatalok utazási kedve, ha kapnának (nagyobb) kedvezményt. Érdekes a kedvezmény témája. Erről még soha nem írtam, erről írok most.
Nálunk van törzsutas kedvezmény, előfoglalási kedvezmény, 60 év feletti kedvezmény, gyerekkedvezmény, utolsó sor kedvezmény. Talán mindegyiket felsoroltam. Ehhez képest mi, csak a tengerpart szállások többségénél (nem mindenhol) kapok 10-12 éves korig ( változó) gyerek kedvezményt, ha 3. fő, és kész semmilyen más kedvezmény nem kapunk a szállodáktól, partnerektől. Nincs a 3 ágyas szobákra kedvezmény (miért (?) nem tudom, de tény az hogy 90%-ban nincs), nincs 60 év feletti kedvezmény sem, az 5 -7 %-os előfoglalási és törzsutas kedvezményről nem is beszélek. Ja annyi van, hogy általában 25 fő után kapunk 1 szállást ingyen az id. veznek, vagy a gk-nak. De nem kettőt! A 25 pedig olyan szám, hogy 48-nál (ekkora a buszok átlagos férőhelye) is csak 1-t kelljen adni.
Ha belegondolnak az ingyenes transzfer is valahol kedvezmény, - mivel én nem kapom azt ingyen, hanem éves szinten nagyon sok milliót fizetek érte – csak nincs forintra egy-egy utasra lebontva.  Akkor mi miért adjuk, és miből adjuk, amit adunk? A saját jutalékunk terhére, de ez egy őrdögi kör. Mikor tudok adni kedvezményt (jó nem az 2000 Ft-os nyugdíjas kedvezmény a maghatározó), ha az árrésemet kicsit magasabbra állítom be. Nem titok. Az utazási szakmában általában 8 - 10 % a haszonkulcs. Ehhez jön a partner iroda jutaléka 10 – 12 % és kész ennyi. No ha ebből az össz. kb. 20 %-ból levesszük a törzsutas kedvezményt (7%), a partner jutalékot, a 60 év feletti kedvezményt, akkor szinte már mi fizetünk, hogy utazik az utas. Ebben annyi huncutság van, hogy az 5-7%-os utaskedvezmény esetén a partnerjutalékot csökkentjük 8-9 %-ra. Így marad nekünk kb. 5 % a partnereknél történő utasjelentkezés esetén. Ha ellenben közvetlenül nálunk fizet be az utas, akkor nálunk marad a partner jutalék is. Sok iroda utasoknak írt levéllel próbálja őket a közvetlen jelentkezésre biztatni. Én ilyet soha nem csináltam és nem is fogok csinálni. Igen is biztatom Önöket, ha van jól bejáratott irodájuk menjenek hozzájuk és jelentkezzenek azokon keresztül. Manapság nekik még nehezebb a megélhetés, mint a touroperátoroknak. Gondolják el ők a 8 -10 %-kokból tartják el magukat. Nagyon nehéz neki, főleg mostanában. Nálunk is minden PROKO-s vidéki irodának ki kell termelnie költségeiket, küzdenek is vele rendesen…
Ami nálunk ellenben nincs már több mint 10 éve az a last minute. Sok konkurencia csinál indulás előtti leárazást. Én nem, és remélem sokáig nem is fogok. Igaz ez azzal jár, hogy előfordulhat útlemondás, de ezt, ha min 1-1,5 hónappal korábban teszi az ember (erre pedig figyelek, hogy így legyen), akkor az utasok nagy része megérti, még akkor is, ha nem örül neki (ami érthető). Miért nem last minute-zek? Én úgy érzem, unfair lenne ez a törzsutasokkal szemben. Ők január- februárban ide adják a pénzüket, megtisztelnek bizalmukkal és én annak, aki 3 héttel az indulás előtt jelentkezik, 15 -20 % (vagy több) kedvezményt adok, mint annak aki hisz és bízik a cégben január óta?? Én inkább bukok néhány úton pár százezer Ft-ot, de számomra fontos az, hogy a törzsutasok lojalitása, cégünk iránti bizalma, és korrektségünk iránti meggyőződésük megmaradjon. Lehet, hogy nem mindenki gondolkodik így (lásd last minute ajánlatok – körutasoknál is), de az nem az én üzletpolitikám, nem az én üzleti filozófiám. Én nem azt az utat járom.
Visszakanyarodva a kedvezmény bővítése témához, mert kicsit elkalandoztam, azt tudom mondani, hogy egy céget működtetni, fejleszteni, de minimum szinten kell tartani. Ez nem lehetséges úgy, hogy a kedvezmények körét jelentősen (sőt kis mértékben sem) növeljük. Bár úgy lehetne, ha emelnénk az árrést, de ennek mi értelme. Emelek, hogy utána kedvezménybe visszaadjam… Így is lassan 1 éve gondolkodok, hogy milyen durranás legyen jövőre, mert cégünk 2013-ban lesz 20 éves. Kevés utazási iroda mondhatja el ezt magáról. Büszkék is vagyunk rá a cégben mindannyian (hiszem és remélem hogy munkatársaim is így gondolják).
Szóval jövőre lesz valami extra kedvezmény a 20 év miatt. Hogy mi lesz és hogyan? Azt még én sem tudom. Ezen gondolkodok már hónapok óta. Ha van ötletük, szívesen meghallgatom.

7 megjegyzés:

  1. Hát ez ismét egy nagyon jól sikerült írás! Nekem nagyon tetszik a cég üzleti filozófiája. Nagyon szimpatikus, ahogy a törzsutas kérdést kezelik. Örültem, amikor az internetes jelentkezést bevezették, azóta ezt a módszert használom, kényelmes, gyors, csak pozitív tapasztalataim vannak róla. Eddig még soha nem bántam meg, hogy a Proko Travelt választottam. Remélem ezután sem lesz rá okom.

    VálaszTörlés
  2. A mi családunk is Önökben bízik, 2003 óta utazunk a Proko-val!! A szüleim már az év elején befizetnek az útra és lessük az újdonságokat. Köszönjük hogy megtisztelik a törzsutasokat, kölcsönös a tisztelet és a bizalom!!

    VálaszTörlés
  3. A 20 éves extra kedvezményhez a következőt gondoltam....20 év- 20 utas- 20 % kedvezmény a következő évi európai útjukhoz. Ezt a 2013-ban utazók közül, év végén, gondoltam kisorsolni.

    Elnézést, én nem értek az üzlethez, és csak a segíteni akarásomat nézze Igazgató úr.

    VálaszTörlés
  4. Ezt ma találtam az Index fórumon:

    cromoni
    válasz | megnéz | könyvjelző
    2012.06.29 14:18:03 © (380)
    Hello!
    A Proko viszonteladó, nem tourop.! ;)
    Előzmény: nagyutazo leszek (356)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Egy kicsit tájékozatlan a hozzászóló... lehet, hogy csak a "viszonteladós" oldalát ismeri a Proko-nak...
      Mindenesetre számomra hiteltelen az, aki azért mondja egy utazási irodára, hogy jó, mert a barátai dolgoznak ott (egy másik hozzászólása). Az megint más, hogy olyan irodára mondja, amelyikkel a Proko már szerződést bontott...
      Nekem a Proko szava, véleménye többet ér, mert csak jó tapasztalataim vannak. Nagyon korrektek, maximalisták, elsősorban önmagukkal szemben, mindent megtesznek az utasokért.

      Törlés
  5. 1. Nehéz az idei év, de remélem én is hogy nem fogjátok megbánni, hogy velünk utaztok.
    2. Köszönjük a bizalmat.
    3. Igen én is valahogy a 20-as szám felhasználásával szeretnék valami nyereményjátékot kitalálni? Alapnak nem rossz az elképzelése, de lehet, hogy kicsit bővítem a nyerési lehetőséget.
    4. Nagy szakértő lehet az író...
    5. Ezek a forumok valahol jók valahol rosszak. Egy-egy írni szerető ember véleményét tükrözi, amely nem ritkán szöges ellentétben áll a valósággal. Leír dolgokat, melyek esetenként távol állnak a valóságtól és nem törődik azzal, hogy a véleményével mennyit tud rontani egyes cégnek az évek alatt megszerzett és felépített hírnevét illetően. Ezért veszélyesek az ilyen fórumok. De ilyen a világ el kell fogadnunk.

    VálaszTörlés
  6. Mi egy elég borsos árú utazást szeretnénk az idén megejteni az Önök irodájának a szervezésében.A lebonyolításhoz egy partner iroda közreműködését vennénk igénybe, de lehet hogy a neki járó jutalékért, vagy annak egy részéért magunk is megbirkoznánk ezzel a feladattal.Lehet ilyenről szó?

    VálaszTörlés