2012. június 11., hétfő

A szezon

Ismerőseim körében gyakran hallható kérdés; „Na és milyen az idei szezon?”
Erről szeretnék írni a mostani bejegyzésben.
A kérdésben biztos az is benne van, hogy kérdezzek valamit a Gyulától, de biztos több esetben valóban érdekli is a kérdezőt a téma.
Folydogál szép szerényen a szezon. Egy dolog már látszik, hogy gyengébb évünk lesz, mint tavaly volt. Szépíthetnék itt a dolgon és dicsekedhetnék olyan dolgokkal, melyek rész igazságok, de a lényeg az, hogy már látszik, hogy kevesebben utaznak idén, mint tavaly. Sok kollegával, cégvezetővel beszéltem mostanában és mindenki ugyanezt állítja. Nem tragikus a helyzet, de kb. 10 – 15 %-al lesz kisebb a forgalmunk, mint tavaly. Felmerülhet a kérdés miért?
Én két dologgal próbálom megmagyarázni (lehet, hogy rosszul):
1. A svájci frank hitel kifizetési lehetőséggel sokan éltek. Ennek az lett a következménye, hogy ők is és az egész család, rokonság még a „padlást is kisöpörte”, hogy ki tudja fizetni a több millió Ft-os törlesztést. A szülők közül biztos sokan segítettek a gyerekeiknek ebben, ami teljesen érthető is.  (Hozzá kell tennem, hogy az én hiteleim forint alapúak. Engem is próbáltak rávenni frank, €, vagy jen alapra, annak idején, de én annyit foglalkozok valutával, hogy én tudtam, hogy az árfolyamváltozás nagyon veszélyes dolog. Igaz ilyen változást én sem vártam.) Szóval a kifizetés hatására sok család tartaléka megcsappant és miből vesz el, természetesen az utazásból és egyéb olyan dologból, mely nem létszükséglet. Enni, fűteni stb. kell, utazni csak öröm, de nem muszáj.
2. Az egész európai és magyar gazdaság bizonytalansága a következő probléma szerintem. Ez is rányomja bélyegét az utazásra. Említhetném még a foci EB-t és az olimpiát is (régen ezek is fontos szerepet játszottak az utazások hullámzásában), de szerintem most nem ez a mérvadó.
Az is igaz, hogy nem biztos, hogy minden család lemond az utazásáról, de amíg tavaly elmentek 200.000,- Ft/fő-s útra, idén elmennek 100.000,- Ft/fős útra. Nagyon látszik ez a foglalásoknál. Éveken keresztül vagy pót csoportot is kellett indítani az „Éjféli napsütés” útnál, vagy már március végén nem volt rá hely. Idén – biztos hogy indítjuk -, de nem oly régen léptük át a 30-as létszámot. Vagy egy másik példa. Több utas kérésére csináltunk idén 5 napos ausztriai utat. A két különböző 4 napos tiroli útból csináltunk egy átfogó 5 naposat. Mivel a 4 naposnál 2 teljes nap az ott tartózkodás – a többi az oda és visszaút - nem volt nehéz a 4 napból 5-öt csinálni. Amíg tavaly a 4 naposból elment a 2 x 2, most az 5 naposból, talán el tudjuk indítani a július végit…
Mi az ami jól megy? A céges utaztatás jobb mint tavaly, szintén jó, igaz kisebb összegű, hogy sok kongresszust szerveztünk már idén (többet mint tavaly egész évben), és a programfüzetben meghirdetett utak közül a 45 – 150.000,- Ft közötti utak azok amelyek jól mennek.
Tudom, hogy most kezd belendülni a szezon, de akkora hajrát kéne indítania, hogy a tavalyi eredményt elérje, hogy ez szinte lehetetlen.
Mindezzel együtt nem panaszkodom, mert ahogy a kollegákat hallom, én még csak nagyon- nagyon halkan panaszkodjak, mert náluk sokkal rosszabb a helyzet. Biztos, hogy az idei év is nyereséges lesz, de a mennyiség még nagyon nem látható.
Próbálunk hirdetés oldalon (főleg internet vonalon) erősíteni, de ahogy látom a fő probléma, hogy a fóka kevés, vagyis inkább megfogyatkozott és ezért kevesebb hal is fogy. Ami a mi esetünkben nem mindig szerencsés.
Na nem sopánkodunk, mert aki nem optimista, az ne legyen vállalkozó. Majd egy bő hónap múlva visszatérek a témára. Megnézzük, hogy alakul akkor a helyzet és remélem, elmondhatom, hogy feleslegesen pesszimista voltam június elején.
Kíváncsi vagyok az Önök véleményére is a témában. Kérem szóljanak hozzá!

1. Tényleg látszik hogy vannak kedvenc utak, pl. Csúcs napok ami mindig gyorsan betelik, az olcsóbb utak és az újdonságok szintén.A Bajorországi csodák-ra azt hiszem már márciusban alig volt hely, főleg hogy jó áron is van.

2. Nagyon jól látja Igazgató úr a miérteket, sokan nem is merik hosszabb időre magára hagyni a lakást. Van, aki egyedül álló, az utak általában 2 ágyas szobákkal vannak.....ha javasolhatnám, hogy 18 év alattiaknak, vagy amíg középiskolás, valami kedvezményt, és akkor már lehet, hogy anyával, vagy apával mennének.....jövőre, legalább egy kisebb úton kipróbálni, hogy menne-e. Gondolok itt egy spanyol tengerparti nyaralásra....vagy a gyönyörű Párizsra, ez még bizonyítvány jutalomnak is szép lenne, és meg lehetne fogni a fiatal utasokat.....övék a jövő....
    Én megyek idén is, és jövőre is ki van nézve egy út a benelux államokba egy törzsutas

3. Akár szeretjük, akár nem, az a bizonyos f-betűs közösségi portál egyre inkább része sokak életének. Nem csak a fiatalok, hanem az idősebbek is gyakran látogatják.
    "Svájcmániásként" több ottani oldalt is bejelöltem, és azt látom, hogy a városok, falvak, szállodák szinte minden nap megosztják a programjaikat, illetve megmutatják az ott készült képeket, ezzel is "eladják" magukat. Régebben a Proko-t sokkal gyakrabban láttam ott, és most egy kicsit hiányolom is... Tudom, hogy az idő és az erre ráérő ember a legkevesebb, de szerintem ez is egy olcsó reklámlehetőség (lenne).

4. Utazási kedve van az embereknek, pénzük azonban nincs vagy egyre kevesebb. (Az okokat nagyon jól látja). Régen előre tudtak tervezni - már az év elején tudták mikor, hova utaznak-, most azt sem tudják mikor mehetnek szabadságra (ha mehetnek egyáltalán!), így foglalásaikat az utolsó utáni pillanatra hagyják. Nehéz ez, különösen, hogy Önöknek 4-6 héttel az utazás előtt ki kell fizetni előre a szállások díját. Mi még tudunk utazni és remélem hogy ez így is marad! :-) D&Zs

5. Szerintem a magyar gazdaság kiszámíthatatlansága mindenkit megfontoltabb lépésekre kényszerít. Az újabb és újabb adók arra készítik a cégeket, hogy csökkentsék a fizetéseket, leépítsenek.
    A hitelgondok és az elbocsájtások is a közép réteget érintik leginkább. Gyakorlatilag lassan megszűnik a közép réteg. A szegények eddig sem utazhattak, a gazdagok pedig eddig is és továbbra is a luxus utakat választják. A PROKO-val szerintem eddig leginkább a középréteg utazott. Ezek egy része a fenti gondok miatt szép lassan lesüllyed az alsó, a szegény réteg szintjére és már nem engedheti meg magának az utazást.

6. Bocsásson meg kedves Nagy Juco, a megjegyzésemért......sok igazság van abban, amit ír.....de a karácsony sem marad el az emltett okok miatt.lehet, szerényebb lesz.....ha minden hónapban 10 e. ft-t lecsípünk, félreteszünk, meg lehet oldani.....nem szabad lesüllyedni....a kultúra kell, és kell a feltöltődés.....a nyári fizuból, meg megvan a valuta....legfeljebb kevesebb ajándékot veszünk. FEL a fejjel, és ne hagyjuk magunkat kizárni a világból, hamár egyszer megadták nekünk......egy törzsutas

7. Belföldön sem ússzuk meg olcsóbban. Egy igényesebb szállás 3-4 éjszakára min. 50000 ft,egy négy csillagosban 2x annyi. És akkor még nem csináltunk semmit, nem láttunk semmit, és nem ebédelt meg a család. Ha így nézzük egy néhány napos út a Proko-val jobban megéri. Persze azért nem árt megismerni kis Hazánkat is. :)

8. Válaszok:
    1.:Igen. Főleg a feleségem Ildi útjai telnek be nagyon hamar, bár a mostani svájci útjára van még több mint 10 hely. Ilyen is rég volt ...
    2.Nagyon érdekes kérdést feszeget. A kedvezmények témáját. Az új blogban erről majd írok hosszabban, kérem olvassa ott el.
    3.Nagyon igaza van! Mi is mindig keressük az új lehetőségeket. A "f" is ide tartozik. Ebben is fejlődnünk kell. Most több időt fordítunk az idegenvezetők általi útbemutatásokra. Lásd web oldalunk, de itt is hallható 1 (az albán) a blogbejegyzéseim mellett. (Őszinte vagyok, ezek kihelyezésében Krisztián kollégám segít, ő velem ellentétben ezeket meg tudja csinálni.)
    4. Igen. Most nem azt az időt éljük, amikor minden happy. Reméljük lesz ez még jobb...
    5. Igazad van Jucó, (mint régi törzsutas remélem tegezhetlek), csak piszok nehéz nekünk mint szervezőknek kitalálni, hogy most mi igen és mi nem. Lásd a blogban tiroli példa. Az a jó, amire többen is utalnak (utaltak), hogy van egy bázis mag, aki bízik bennünk és akire tudunk építeni.
    6. Jó lenne, ha ilyen egyszerű lenne, hogy havonta elteszek x ezer Ft-ot és abból utazok, de aki családos, annak bejöhetnek váratlan kiadások. A fizetős egyetem kiterjesztése sem a megtakarítást segítő tényező és még sorolhatnám, benzinköltség, forint esés és még jó néhány dolgot említhetnék. Abban ellenben igaza van, hogy sok ember el tudja dönteni, hogy egy új cipő vagy az utazásra teszek félre. Csak annál van baj, akinél az 1 cipő kiszakadt, az nem tud dönteni...
    7. Igen az itthoni árak sok esetben magasabbak mint külföldön. Tudom nem luxus szállás a prágai szállodánk. ***-os büfé reggelivel, oda vissza utazással, programokkal sok esetben olcsóbb mint itthon egy hasonló színvonalú szállás, amihez semmi más nem tartozik. Hogy ott miért éri meg olcsóbban, itt miért nem erre másnak kéne feleletet adnia.