2012. augusztus 26., vasárnap

étkezés

A mai blogomban egy olyan szolgáltatás elemzését végzem, amely eléggé meg szokta osztani a csoportot. Nagy véleménykülönbségek szoktak kialakulni egy adott út esetén is a csoport tagjai között is ebben a témában. Ez pedig az étkezés> reggeli és a vacsora.
Sokan lehet, hogy nem hiszik el, de minden egyes véleménynyilvánító lapot elolvasok. Amikor elszámol az úttal az idegenvezető a sorrend a következő:
1. véleménynyilvánító lapok,
2. idegenvezetői jelentés
3. dologi ktsg elszámolás
4. egyebek: visszahozott papírok világörökség útlevelek, ajándékok ...átvétele
Azért kezdem mindig a véleménynyilvánító lapokkal, mert az ott leírt utasvélemények alapján beszéljük át az idegenvezetővel az utat. Nézem az osztályzatokat, figyelem azt hány új utas van és azok véleménye mennyiben hasonlít a törzsutasok véleményével, figyelem, hogy utazna-e velünk és hova az utasunk. Ezt még táblázatba is felvisszük utána, hogy tudjuk később elemezni, értékelni. Majd egy másik blogomban ezekről is fogok írni.
Nos visszatérve a mai témához, a legnagyobb különbségek az étkezések értékeléseinél vannak.
Először néhány saját gondolat a témával kapcsolatban.
Olaszország és Franciaország kivételével elmondható, hogy elterjedt a szabadszedéses, büfé jellegű reggeli. Ennek természetesen nagyon sok válfaja van. A csak hidegtől, a 2-3 meleg étellel  kombinált reggeliig. Ez elsődlegesen a szálloda kategóriájától (minőség és ár) függ, de igazából láttam már **** szép szállodában is tragikus reggelit.
Kezdjük az elején. Nekünk nagyon ritkán van ráhatásunk a reggelit illetően. A szálláshelynek van egy standard rendszere és mi is azt kapjuk. Miattunk az adott napon nem fog sem jobb sem rosszabb reggelit adni mint amit szokott.
Olyan előfordul, hogy az egyéni vendégek külön étteremben és esetenként nagyobb választékot kapnak, de az gondolom nem titok, hogy az egyéni vendég és a csoportos ár között van differencia. Egyes szálláshelyek ezt a magasabb összeget a reggeliben "honorálják". Ha belegondolunk a többi szolgáltatás ugyan az. Ezért nem kell csodálkozni, ha néhány szálláshely a magasabb díjat, nagyobb választékkal kompenzálja. Hozzá kell tennem, hogy ez nem általános és általában minimális a különbség.
A csoportoknál a fő probléma az önmérséklet hiánya. Mit értek ez alatt? Gondolom Önök is tudnak példát mondani olyan utitárssal kapcsolatban, akik kivesznek 3-4 zsömlét, 6-8 szelet sonkát ugyanennyi sajtot és még sorolhatnám. Aki pedig a vége felé érkezik csodálkozik, hogy vagy várni kell az újabb feltöltésre, vagy  esetleg csökkentett választékból tud a tányérjára pakolni.
Szállodája válogatja. A nagy szállodák, ahol 3-5 csoport is reggelizik mindig folyamatos a feltöltés. A kisebb szállodák, amelybe csak egy csoport, jelen esetben a mi csoportunk alszik azon az estén, annyi reggelivel készülnek, ami 40 - 44 fő esetén általánosságban megszokott. Ilyen esetben előfordul várakozás, de az is, hogy a szállodás azt mondja, hogy ő kihozott 45 főre reggelit, de ez nem arányosan lett felhasználva. Idei évi történet, hogy Ildi csoportjánál az utolsó néhány embernek (köztük Zolinak és Ildinek) nem jutott zsömle. A szállodás szabadkozott, hogy fejenként 4 zsömlét számolt és így nem jutott a végének. No comment... Még szerencse, hogy egyik sem (Ildi, Zoli) nagyétkű (vagy ezért vékony Ildi?).
Egy-két utas esetén kíváncsi lennék mit reggelizik odahaza. Arról a rétegről - szerencsére fokozatosan csökken a számuk -, nem is szívesen beszélnék, aki reggelinél csinálja a tízórait, ebédet, uzsonnát. Innen már csak egy lépés, hogy vacsorát sem kérek, mondván tudok annyi szendvicset csinálni reggel, hogy kitartson egész napra. Egy dolgot felejtenek el ezek az utasok. Mi reggelit rendeltünk és fizettünk, és a szállodás is így kalkulálta az árakat. Ezzel kapcsolatban a leghajmeresztőbb magyarázat az volt amikor megkérdeztem egy utast, hogy miért csomagol szendvicseket, azt válaszolta, mert reggel nem tudok sokat enni.... (Ki kérte ilyenre?)
Sajnos előfordult már, hogy egyik évről a másikra nagyon jó szálloda nem fogadta a csoportjainkat. Az indok: annyit esznek a magyarok és annyit csomagolnak, hogy nem éri meg neki hogy kiadja nekünk a szállodáját. Erre lehet azt mondani, nem baj keresünk másikat. Akinek ez a véleménye, azt megkérném, hogy pl. Olaszországban nagy város mellett (vagy bent a városban) próbáljon már elfogadható minőségű és áru szállodát találni. Annyit megsúgok; nem egyszerű feladat.Vérzik a szívünk, ha jó helyen, jó szálloda következő évben bármilyen időpontra kérünk is szállást, azt mondja; sajnos nincs helyünk.
Az olasz és a francia reggeliről (kontinentális reggeli) nem is szóltam. Egyetértek azzal, hogy ez magyar gyomornak kevés, de nézzük meg az olasz embereket. Nincs is annyi túlsúlyos mint közöttünk. Ez valahol a reggelire és a vacsorára (jellege, összetétele, mennyisége) is visszavezethető. Továbbá náluk ez a szokás az étkezéseket illetően.Miattunk nem fog változtatni, még akkor sem, ha ez nekünk nem szimpatikus.
A vacsora kevésbé problémás. El kell fogadnunk bizonyos szokásokat. Pl. Olaszországban általában -mélytányérban - felszolgált pasztával és nem levessel kezdenek. Van olyan hely, ahol a 3. fogás egy alma, vagy egy joghurt. Ezek az esetek nem a kitolás miatti történések, hanem ilyen a helyi szokás. Jó tudom, hogy a húsleves, rántottszelet sült krumplival és a végén palacsinta volna a tökély. Van ilyen is, de szállodáknak van egy megszokott, csoportoknak  elkészítendő menüsora és abból kapunk mi is.Szerencsétlen esetben előfordulhat, hogy ha minden nap máshol alszik a csoport más-más szállodában de egy-egy vacsora szinte megismétlődik. Nem jellemző, hogy megkérdezik, vagy  hogy kérhetünk menüsort a szállodáknál. Nagyon kevés helyen van erre lehetőség.
A vacsorával kapcsolatban egy probléma szokott felmerülni általánosságban és ez pedig az időtartama. Egy vacsora 1-1,5 órát szokott eltartani. Tudom, hogy az utasok többsége fáradt és pihenne, vagy sétálna még lefekvés előtt, de el kell fogadnunk, hogy nyugaton a vacsora egy társadalmi esemény, ahol beszélgetnek, borozgatnak az emberek, és a hossza a 3 fogás felszolgálásának végéig tart. Náluk nem jellemző, hogy vacsora után az üres asztalnál ücsörögnek. ellenben az igen, hogy az egyes fogások közt beszélgetnek, társalognak. Ezért nem rohan az egyik fogás után a másikkal a pincér. Nem ezt tanulta és nem ezt szokta meg. Sajnos - vagy lehet hogy nem is sajnos -, de 1-2 nap alatt a mi kedvünkért nem fog megváltozni.
Összegezve. Lehet bőséges jó reggeli és lehet szerény reggeli is ezekben a kisebb szállodákban. Ezt elfogadom, ezért lehetnek különbségek a véleményekben, de kérek mindenkit, a reggeli során ne csak magunkra gondoljunk...
A vacsorával kapcsolatban pedig az a javaslatom, hogy az útitársakkal beszéljük át az adott napot, rögzítsük az élményeket és egyből nem fog olyan hosszúnak tűnni a vacsora.

1. Igazgató Úr. Én azt a javaslatot tenném, hogy mikor közelítünk a szállodához, az idegenvezető pár szóval mutassa be a szállodát, és közben tájékoztasson pl. a légkondi központilag van beállítva, szokta mondani az ébresztést, és nem ártana megemlíteni, hogy milyen a reggelizéssel kapcsolatos tudnivaló....a vacsoránál meg elmondani, hogy mi miért van....mi a helyi szokás. .nem tartaná senki cikinek. Az sem ciki, ha elmondja, a hűtőben lévő dolgokért fizetni kell, aki először utazik, nem biztos, hogy magától tudja.....ez senkinek nem a lenézése.
    A ciki az, hogy milyen a hírünk, hogy nem fogadnak .......

Mindenki tudja, hogy mennyit eszik, van hely, lehet hozni hazait, és 3 óránként szinte minden megállásnál tud venni enni-innivalót.

Én idáig egyszer tapasztaltam csomagolást, de ott helyben szóltunk, hogy nem kellene.....

Viszont, ha valaki új utas, esetleg azt gondolja, hogy lehet, és akkor ő is csomagol.

Nagyon jó utakat szerveznek, jók a kollégák, kár volna ilyesmi miatt jóhírünket veszélyeztetni.

2. Azon a bizonyos úton én is ott voltam, de nem csak Ildi és Zoli nem kapott már reggelit, hanem jo néhányan a csoportból már csak csipegettünk, hogy jusson a sor végén állónak is. Itt csak az baj, hogy Ildikó jelezte már a buszon, hogy itt azért nincs vacsora, mert egyszerűen nem jo, tehát a reggeli is kevés. Ennek ellenére én is láttam, hogy az eleje csomagolt magának. Sajnos ott tartunk, hogy nem merjük hangosan megmondani nekik, hogy ezt ne csináld. Se az utastársak, sem az id.vezető.Bár akkor már nem tudott volna semmit csinálni.Viszont az elhelyezés , a szálloda kényelmes volt, s szép tiszta is. Kár hogy ezzel a hirnevünket rontjuk
    Marika

3. Tényleg szégyen a csomagolás, de az azért nem mindenkire igaz, hogy aki nem kér vacsorát, az automatikusan azért nem kér mert reggel csomagol. A szüleim évek óta Önökkel utaznak, a legtöbb úton nem kérnek vacsorát, és azért nem mert nincsenek hozzászokva a késői evéshez, este 6 után nem esznek, amiről azt mondják egyébként hogy egy egészséges szokás. Aztán olyat is tudok hogy van aki azért nem kér, mert örül hogy az útra és egy kis költőpénzre összegyűjt évközben, főleg ha hosszabb útról van szó, ott a vacsora is drágább. És tényleg van olyan aki azért nem kér, mert inkább sétál egyet a környéken, utána korán lefekszik aludni.

4. Csomagolni természetesen nem illik a reggelinél,de szerintem az azért érthető,ha az emberek egy ilyen úton "többet esznek" reggelire,mint pl.otthon.Ugyanis pl. félpanziós ellátás esetén általában estig nincs "normális" étkezési lehetőség (pl:ebéd),de gyakran előfordul az is,hogy olyan zsúfolt a nap,hogy egyáltalán nem jut idő enni estig szinte semmit.Velünk ez többször előfordult ilyen utakon.De egyébként több olyan út is van,ahol szervezett vacsora sincs (úgy értem előre otthon befizethető félpanziós lehetőség).Ilyenkor az egyetlen szervezett étkezés a reggeli,és ha az ember reggelire csak "csipeget",akkor elég hosszú az idő vacsoráig,mert előbb sokszor sem idő,sem mód nincs enni.Arról nem beszélve,hogy vannak országok,ahol nagyon drága az étterem (pl.Svájc vagy a Skandináv országok),így sokan nem is esznek étteremben (nem engedhetik meg mguknak),hanem esténként boltban vásárolt szendvicseket vacsoráznak.
    Nekünk is éppen ez volt a problémánk, egy idei svájci úton,hogy nem volt szervezett (előre otthon befizethető) vacsora,az éttermi árak pedig nagyon magasak voltak,így az elvitt (Proko által javasolt összegű) költőpénzünk nem is volt elég (pedig belépőkön és kaján kívül szinte semmire nem költöttünk.)Sok ember nem engedheti meg magának,hogy több százezer Ft összeget vigyen el és költsön el egy ilyen úton! Voltunk olyan úton is (Virágok és műemlékek),ahol szintén nem volt szervezett vacsora,és csak a városokban eltöltött szabadidőben volt lehetőség az étkezésekre,ami így a városnézés rovására ment,hiszen így arra sokkal kevesebb idő jutott!
    Ezt nem panaszként,csak észrevételként írtam le,mivel azért a Prónay úr által írt témának van egy ilyen oldala is.
    Mi egyébként - ezt leszámítva - elégedettek voltunk az eddigi Proko utakkal,azonban az biztos,hogy a fenti okok miatt az idei és a korábbi tapasztalatok alapján olyan útra nem fogunk többet elmenni,ahol nincs szervezett étkezési lehetőség (félpanzió).

5. Nincs könnyű helyzetben Igazgató úr, mert én pl. nagyon sok időt töltöttem arra, amíg rátaláltam Önökre, ahol a program volt több, és nem a szabadidő, ill. a kötelező étkezés. Vacsorázni este 8 után nem szoktam és nagyon sokan nem. Én pont ezért nézem, ha van az elképzelésemnek megfelelő olyan út is, ahol nincs félpanzió.
    Mivel a blog tényleg arról szól, hogy véleményt cseréljünk, engem meg az érdekelne, mivel még sokáig szeretnék Önökkel utazni, ha egy félpanziós út tetsznene meg, lehet-e a vacsorát lemondani......értem alatta, hogy akkor nem is kellene kifizetni. Nem vagyunk egyformák, még családon belül sem. Köszönettel várom a válaszát.
    Megj,,,ahol idáig voltam, mindig megoldották a vacsorát, aki kért.

6. Ha már felmerült ez a téma,szeretném még elmondani,hogy egí idei évi svájci úton az is nagyon meglepett minket,hogy "limitálták" a reggelizés időtartamát,tehát meg volt mondva,hogy mikortól meddig reggelizhetünk félórás időtartamban.Ennek következménye az volt,hogy 40-45 embernek egyszerre kellett mennie reggelizni,emiatt hatalmas sorok alakoltak ki a reggelizőasztalnál,a sorban állásra elment negyed óra,így max negyed óra - 10 perc maradt,hogy reggelizzünk (már ha maradt egyáltalán még étel,mert a tálak 2-3 perc alatt kiürültek)!Szerintem ez egy pl egy olyan embernek,aki még nem utazott Önökkel nem teszi vonzóvá az utakat!Ilyennel még soha sehol sem találkoztunk,pedig elég sokat utaztunk a Prokoval és más utazási irodákkal is! Eleinte nem is értettük ezt a rendszert,később jöttünk rá,hogy ennek a célja az,hogy korlátozzák a reggeli fogyasztásának a mennyiségét (ezt támasztja alá ez a blogbejegyzés is)!
    Azt csak megjegyzem,hogy - a Prónay úr által is ismert - másik körutazásokat szervező utazási irodánál ilyennel még sohasem találkoztunk,sőt ott minden útnál van lehetőség félpanzió otthon befizetésére (pl.a svájci útjuknál is van vacsoralehetőség,mégpedig jó áron!
    Amúgy a svájci szálloda (ahol 3 éjszakát töltöttünk) éttermi árai magasabbak voltak,mint Luzernben a belvárosi éttermek többségeinek az árai!

7. Nagyon fontos az, hogy a gk.vezeto es az id.vezeto is reggelizhessen rendesen, hisz korgo gyomorral, bosszankodva sem dolgozni, sem lazitani nem lehet.

8. Szerintem mindenkinek,így az utasoknak is nagyon fontos,hogy rendesen reggelizhessenek! Úgy vélem,senki nem azért fizet be egy utazásra,hogy utána éhezzen az úton. Persze nyilván nem az evés a legfontosabb egy ilyen utazáson,de az is egyértelmű,hogy a programokat,a városnézést nem lehet élvezni éhesen,korgó gyomorral! Nem ártana erre is gondolni az utazások megszervezésénél,és az út során megfelelő időt és lehetőséget biztosítani étkezésre az utasok számára,beleértve ebbe a reggeli időtartamát is!
    A hozzászólásban foglaltakkal kapcsolatban szeretnék arra utalni,hogy a külföldi turisták semmivel nem fogyasztanak kevesebbet reggelire,mint a magyarok,ezt többször volt alkalmam megfigyelni,akár magyar akár külföldi szállodákban is! (Emellett többen a családban vendéglátóiparban ,szállodában dolgoznak/dolgoztak)Tény,hogy a "csomagolás" reggelinél inkább magyar szokás,de ennek oka szerintem az is,hogy a magyarok általánosságban jóval kevesebbet tudnak költeni egy utazáson,mint a külföldiek (pl:nyugat-európaiak)!Emellett ez utóbbi nyilván nem helyes,de azt nem értem,miért ne ehetne reggelire mindenki annyit,amennyit akar,vagy amennyi jólesik neki.Nem hiszem,hogy ha egy szállodában megszáll egy csoport (30-40 fős),akkor a szálloda ne keresne azon annyit,hogy beleférjen ebbe egy reggeli,akárki akármennyit eszik is!Felháborítónak és pofátlanságnak tartom,hogy egyes szállodák emiatt lemondanak magyar csoportokat!

9. Sok érdekes megjegyzés, hozzászólás jött ezekre én is reagálnék:
    1. Jó ötlet. Idén már nem adom ki az idegenvezetőinknek, de jövőre megkérem őket, hogy az étkezésről is beszéljenek.
    2. Köszönöm, hogy Ön is igazolja a leírtakat. Attól tartok, hogy nem mindenki fogadná el az idegenvezető ezírányú kéréseit.
    3. Nem is úgy mondtam, csak szándékosan eltúloztam a dolgot, mondván, hogy akár egész napra lehet csomagolni annak aki gátlástalan. Az természetesen más kérdés, hogy valaki saját költségen mikor hol és mit eszik. Én sem szeretek este sokat enni, mert csak hízik az ember tőle.
    4. Nem azzal van a probléma, ha valaki kicsit többet eszik mint otthon. Ez valahol érthető is, mert ki akar próbálni több ízt ... Nekem a csomagolással van a problémám. Nehéz kérdés a napközbeni étkezés. Igen igaz, hogy ritkán van idő leülős ebédre. Sajnáljuk rá az időt, mert a városnézésből megy el, de egy szelet pizza, vagy szendvics azért mindig belefér a szabadidő alatt. Ez azért is biztos, mert mi sem viszünk magunkkal sem itthonról, sem a szállodából szendvicset. Az ár? Sajnos a fizetésekhez van illesztve. Ott mindkettő magasabb mint itthon.
    5. Vacsora lemondása: Sajnos nem lehetséges.
    6. Az idegenvezető reggel mindig az indulás időpontját és a reggeli kezdetét közli. Gondolom az Önök esetében sem küldtek ki senkit a reggelizőhelyről fél óra után. Csupán a reggeli időbeosztást közli az id. vez és azt kell is neki. Sajnos igaz, kint is ép úgy mint itthon a szállodai éttermi árak általában magasabbak, mint egy egyszerű városi étterem árai.
    7. Egyetértek Önnel.
    8. Lehet, hogy félreérthető volt a blogom. Nekem döntően a csomagolással van a problémám. Nem hiszem, hogy tömegével tudnak az emberek reggelire 4-5 zsömlét elfogyasztani (amiről a blogban is írtam). Ha egy csoportban van 3-4 ilyen az belefér, de csodálkoznék, ha 20-25 ilyen személy lenne, mert ilyen mennyiségekre utaltam. Gondolom abban egyetértünk, hogy ez nem biztos, hogy mind a helyszínen fogyott el és akkor nem beszéltem olyan esetről, amikor a kis termoszt töltötték fel a reggeli narancs dzsuzzal.

1. A 6.ponhoz szeretném észrevételezni,hogy valóban az idegenvezetők este mindig közlik a reggeli és a indulás időpontját,de a két időpont közötti különbség általában nem fél vagy 3/4 óra ,hanem min másfél óra szokott lenni (pl:fél 7-től lehet reggelizni,és 8-kor van az indulás,vagy 7-től lehet reggelizni,és fél 9-kor van az indulás stb.).
      Itt azonban (az idei svájci útnál) általában fél 8-tól volt a reggeli (függetlenül attól,hogy ki mikor kelt föl) ,és negyed 9-kor az indulás. Így 3/4 órába nyilván nem fért bele a sorbanállással "megspékelt" reggeli ,és utána az indulás előtt szükséges dolgok elvégzése (több ember használ egy fürdőszobát és wc-t a szobákban!)
      Valóban nem küldött ki senki fél óra után a reggeliről,csak egyrészt nem maradt szinte semmi az asztalon (étel+ital),illetve nem volt idő, mert az indulás a reggeli kezdetéhez képest 3/4 órára volt téve!
      Az ember nem azért fizet be egy utazásra,hogy sorban álljon és kapkodjon reggel!Ilyennel még soha sehol sem találkoztunk,eddig az Önök útjain sem ez volt a szokás!
      A sorbanállás ,rohanás pedig egyébként nem lett volna,és így emberhez méltó módon ,kulturáltan lehetett volna reggelizni,ha 1- másfél óra a reggelizési lehetőség időtartama,(mint normális esetben lenni szokott),és akkor nem egyszerre mennek le az emberek,hanem mindenki akkor amikor felkel,és amikor jólesik!És szerintem ez az "európai" megoldása a dolognak!

10. Otthon,hétköznap hány óráig reggelizik egy ember?!
    Én állva, 5 percig!ÉÉs sajnos nem gyönyörű helyekre indulok utána, hanem dolgoznk!

Mit takar az idegenvezetői jelentés?!
    Te jó Isten!!!
    Minden utasról részletes jellemrajz(külső és belső tulajdonságok)
    Viselkedésének leírása különs tekintettel a reggelizési szokásaira?!
    strigula:hányszor beszélt amikor az idegenvezető is -szeretett volna-a mikrofonba,hányszor vette le a cipőjét a buszon (különös tekintettel meleg időben fárasztó út után)
    hányszor veszett össze utitársaival,illetve a vele közvetlen utazó családtagokkal,illetve barátokkal,hányszor késett el(ez nálam is rossz pont)hányszor szemetelt a buszon, hányszor ugráltatta feleslgegesen a gk. vezetőt stb. stb.
    Ezt az idegenvezető állítja össze a gk. vezető jóváhagyásával,majd átadja az IGAZGATÓ ÚRNAK.

Utoljára egy pszichológuls is elemzi és össze lehet állítani az anti törzsutasok listáját!

UI: Az értékelő lapokat írásszakértő is elemzi (különös tekintettel azokra,akik lepontoznak mindent)