2013. július 14., vasárnap

Utazási iroda hatásköre

Egy érdekes témát, problémát vetek most fel, ami az utóbbi időben többször is ilyen-olyan formában, de előjött. Ez pedig az utazási iroda felelőssége és hatásköre.
Jelenleg 7 csoportunk van úton és már jó néhány hazaérkezett. Minden út után én sk. számoltatom be az idegenvezetőimet az úttal kapcsolatban, elolvasom az összes véleménynyilvánító lapot és megbeszéljük az azokban leírt véleményeket, megállapításokat. Szerencsére nagyon-nagyon sok a pozitív vélemény, különösen az idegenvezetőket illetően. Elmarasztalás alig van, de az egyik ezzel kapcsolatos problémáról szeretnék most írni.
Több véleménynyilvánító lapon olvastam, hogy volt aki a vacsora vagy a reggeli mennyiségét vagy a minőségét kifogásolta. Nem akarok ezekkel a véleményekkel vitatkozni, mert bármit mondok is annak az utasnak (utasoknak) a véleménye attól megmarad. Csupán arra akarok kitérni, hogy meddig tart a mi kompetenciánk, hatáskörünk.
Nagyon összetett a mi szakmánk. Természetes, hogy össze kell állítanunk egy érdekes, jó programot. Ehhez meg kell találnunk az ár – érték arányt figyelembe véve legjobb szállásokat és ehhez szükséges egy kiváló idegenvezető és nem utolsó sorban egy kényelmes, jól működő ügyes, udvarias sofőrök által vezetett autóbusz. Ha mindezt végig gondolják, Önök is megállapíthatják, hogy egy sikeres úthoz nagyon sok mindennek kell jól összejönnie.
Több dolog szerencse kérdése (pl. időjárás) és jó néhány  tőlünk független. Vegyük a vacsorákat. Több alkalommal olvastam a vélemények között, hogy lassan és esetenként udvariatlanul végezték a pincérek a munkájukat. Mit tudok ez ellen tenni? Esetek 70 %-ban külföldi (pl. olasz) partnerirodán keresztül kötjük le a szállást. Tudom jelezni a partner felé a problémát, ha ő esetleg ezt továbbítja is a szállodának, nagyon kevés az esély, hogy miattunk elküldik vagy „kiosztják” a pincért.
Ugyanide tartozó probléma a lassú kiszolgálás. Olaszországban a vacsora egy társadalmi esemény, nem csak étkezés. Ott egy vacsora alatt megbeszélik a nap dolgait és elcsevegnek. Náluk ez 1,5 -2 óra. A pincérek és a szakácsok ehhez vannak hozzászokva és miattunk, még ha kérjük, akkor sem fognak megváltozni. Sok honfitársunk ekkor már fáradt és szeretne hamar lefeküdni – amit én meg is értek -, de attól ők nem fognak gyorsabban dolgozni. Ide tartozik az étel íze és az adag nagysága is. Higgyék el, akár hogy is szeretnénk, ebbe nem tudunk beleszólni. Annyit tehetünk, hogy másik szállodát választunk. De ha ott is udvariatlan az egyik pincér, akkor menjünk tovább? Ha a következőben ízetlen a leves menjünk tovább? Kérdem meddig?
Ezzel a kis eszmefuttatásommal csak arra akartam utalni, hogy ne kérjenek olyat számon tőlünk, amit maguktól sem kérnének. Ha itthon kirándulnak és beülnek valahova ebédelni biztos, hogy udvarias lesz a pincér? Biztos, hogy az én ízlésemnek megfelelő lesz a leves? És még folytathatnám.
Nekünk mindig az a célunk, hogy korrekt árért a lehető legjobb szolgáltatást adjuk Önöknek. Elismerem ez nem mindig sikerül, de kérünk egy kis toleranciát, megértést, mert higgyék el mi a legjobbat akarjuk nyújtani Önöknek.  


2 megjegyzés:

  1. Kedves Igazgató úr!
    Én úgy vagyok vele, hogy ahol a pénzemért nem az elvárható szolgáltatást kapom, oda soha többet nem megyek. Namármost, a társas út során Ön választ helyettünk szállodát, tehát ha pocsék a kiszolgálás és az étel, akkor (senki sem Önöket hibáztatja érte!) elvárható, hogy oda soha többet ne vigyen csoportot!
    üdvözlettel
    Dévényi Imre

    VálaszTörlés
  2. Kedves Imre !
    Van igazság benne amit mond. Annyi árnyalata van a dolognak, hogy ez általában nem fehér vagy fekete. Konkrétizálok: Ha jó helyen van, jó árban van és szép a szálloda, de pl. lassú a vacsora kiszolgálása, akkor azért elgondolkodik az ember mit is tegyen. Ha elviszem máshova? Ott lehet (előre az ember soha nem tudja), hogy gyorsabb a vacsora kiszolgálása, de nincs olyan jó helyen. No akkor mi legyen? Szóval csak érzékeltetni akartam, hogy nem oly egyszerű a döntés. Igen, ha hetente vinnénk oda csoportot, akkor követelhetnénk dolgokat, de így, hogy évente általában egy-egy szállodában 5 - 10 éjszakát alszunk egy-egy csoporttal nem tudunk olyan beleszólást kiharcolni.

    VálaszTörlés