2012. március 27., kedd

Elmélkedés a gyógyidegenforgalomról

Minden évben pár napot Hévízen töltök. Kapok néhány kezelést, úszok. Szóval karbantartás. Tudják így harminc felett (!!??) az embernek magára is jobban kell figyelnie.
Szóval Hévízen töltök pár napot és nézem Magyarország legfelkapottabb gyógyüdülőhelyét. Mennyire el vagyunk maradva ebben is a világtól az egyszerűen megdöbbentő. A településen, a tavon az emberek min. 50 %-a külföldi. Ebben is nagy változás van. Eddig a németek vitték a prímet, most már min. 50-50%-ban az oroszok és a németek. Beszélgettem itteni szolgáltatókkal. Az orosz nagyon furcsa. Sokat költ, de még nincs utazási kultúrája. Mit értek ez alatt? Nem találja meg az érdekességeket, különlegességeket. Ahova elviszik, amit megmutatnak neki azt veszi, de nem önálló. Mondok egy példát. Egregy Hévíztől kb. 2 km-re lévő hegyi kiránduló hely. Borozóval, éttermekkel, szép kilátással a szőlő lugasokra és a környékre. Itt sok németet látni, de nincs orosz. Ő nem érez késztetést, hogy barangoljunk, fedezzük fel a környéket.
Térjünk vissza Hévízre. A fürdőre nagyon sokat költöttek.

Sokat fejlődött, de még messze van a világszínvonaltól. A tóközepén lévő nem olyan régen elkészült fedett fürdőrésznél a csövek az épület alatt és a víz felszín között lógnak. Eddig nincs is baj, mivel hol lenne, de a víz és a cső közt gusztustalan vastag szürke-sárga csíkos vastag fólia lóg. Nem vagyok szakember, de nem igaz, hogy nem lehet más megoldást csinálni. Ha a vendég a hűvös időben a fedett részen úszik akkor ez van a feje felett.
A tó kézepén lévő fedett rész

Ha valaki volt már Hévízen, akkor tudja, hogy miről beszélek. Vannak ajánlott wellness szolgáltatások 8.800 - 22.000 Ft között. Őszinte vagyok nem próbáltam ki. Emlékeznek a Márkus foteles humoreszkjére "Mi kerül ebben ... Ft-ba". Na ezt kérdezem én is. Ami jó: csináltak egy sókabint. Igaz ezt bent szinte sehol nem propagálják (ingyenes), bezzeg a wellnesst óránként bemondják.
Továbbá a város. A gyógyidegenforgalomnak az a fontos ismérve, hogy a vendég hosszabb ideig tartózkodik az adott helyen. Szakmailag ezt szoktuk elsődlegesen kiemelni. Amíg egy városlátogatás 2-4 napos, a gyógyidegenforgalom min. 10 - 20 napos. Ez jó lenne, olyan szempontból, hogy hosszabb ideig költ a turista kis hazánkban, de kérdem én itt Hévízen mire? Ha a szállodában étkezik akkor esetleg vesz egy-két kevésbé fontos dolgot (mint amit mi is csinálunk külföldi útjaink során), de egyébként semmi sincs a városban. Van egy mozi és kész. Szépen megcsinálták azt a kicsi központot, de sokat mondok 20 perc alatt teljesen, oda-vissza, körbe lehet járni. Mit csinál itt a vendég? Ha a szálloda maga nem szervez programot, pl. kirándulásokat, akkor megöli az unalom. Jó, lehet erre mondani, hogy pihenjen a kezelések közt, de ez csak a problémák eltussolása. Ne felejtsük el mi a tengerparti városokkal akarunk versenyezni. Mondván, hogy ne a tengerpartra menjen, hanem jöjjön hozzánk. Most gondoljanak vissza egy tengerparti nyaralásukra, hogy mennyi lehetőséget adott az a városka és mit tudunk mi nyújtani nekik. No itt a probléma.
összegezve a véleményemet. Nem elegendő szép szállodákat építeni (Hál'Isten egyre több van hazánkban belőle), hanem szórakoztató programokkal, élményekkel kell ellátni a vendégeket, mert így komplexen tudjuk őket vissza(el)csábítani Magyarországra.
Befejezésül még egy gondolat. A web oldalon hallható és látható az első hangos-képes útajánlásunk. Én beszélek a holland utunkról. Ilyet fogunk csinálni minden úthoz. Az utak többségét az az idegenvezető fogja bemutatni, aki az adott utat kíséri. Kíváncsi vagyok - nyugodtan kritikus - véleményükre. Hogy módosítsuk, hogy változtassuk ezt a fajta bemutatást?

5 megjegyzés:

  1. Hévízen a Parkolóban már kezdenek Hungarikumokat árulni, ami jó, de még ezen is fejleszteniük kellene. Az árúsokkal is az a baj, hogy régebben buszokkal ömlöttek a külföldiek-amiből most azért kevesebb van-és most is csak ölbe tett kézzel várják, hogy jöjjenek. Jönnek de nem elegen, de az árúsok sem tesznek érte semmit. Igen, Hévízen is rá kellene jönniük hogy hogyan kell odacsalogatni és ottmarasztalni a vendégeket.

    VálaszTörlés
  2. Gratulálok, hogy már több tavaszi útjuk megtelt /Miskolcon még csak a hétvégén lesz a kiállítás/.
    A buszokról írnék..nagyon jó, hogy felszállítják a vidékieket Pestre.........kedves a köszöntő ital, a pontosság oda-vissza útnál.....a kávé, az üdítő italok, a leves...ezek forintért..mindent megtesznek az utasokért az idegenvezetővel együtt.Megbecsülik a törzsutasokat a kedvezményekkel......szerintem válság ide, vagy oda, ezek az utasok ha egészség lesz, minden évben utazni fognak Önökkel. Köszönjük.

    VálaszTörlés
  3. Én annál többre gondolok, mint, hogy ajándéktárgyakat árusítsanak. Csak ezért nem jönnek a turisták. Az csak egy minimális dolog. Mondok példát mire gondolok: Pince program, florklór műsorral. Lovas bemutató, Lovaskocsis sétakocsizás, mini golf pálya,különböző hetek,fesztiválok pl: csülök fesztivál, bor fesztivál, népi termékek fesztiválja és még sorolhatnám.

    Köszönöm mindannyiunk nevében dicsérő szavait. Én mindig azt mondom, a legjobb propaganda s szájpropaganda.

    VálaszTörlés
  4. A hangos-kepes ajanlas meggyozott minket arrol, hogy a holland ut amit a katalogusbol kineztunk magunknak elsonek, jo otletnek tunik.

    Kivancsian varjuk a videokat, reszben azert mert jolesik kedvenceinket viszontlatni es rengeteg
    hely van ahova vagyakozunk.

    A kisfilmek remelhetoleg segitenek ismet valasztani.

    VálaszTörlés
  5. Helyesbitek: jolesik a kedvenceinket ujralatni.
    Udv.

    VálaszTörlés