2011. december 1., csütörtök

Az irodában

Felmerülhet a kérdés, hogy mit csinálnak ilyenkor egy utazási irodában, mivel az emberek ilyenkor nem nagyon utaznak.
Erről mesélek most.
Egyrészt nyertünk egy sikeres pályázatot angol nyelvi képzést illetően. A szegedi irodában minden turizmusban dolgozó kollegának (értem ez alatt azt, hogy a könyvelés nem tartozik ide) legalább egy középfokú nyelvvizsgája van. Döntően angolból, de vannak más nyelvek is. A pályázatot azért adtuk be, és nagyon örülök, hogy nyertünk, hogy a dolgozók angol tudása tovább javuljon. Ami a jó, hogy nagyon hasonló szintű a tudásuk és így jól tudnak haladni. Heti 4 alkalommal van másfél órás képzés, bent az irodában. November közepén indult a továbbképzés és április elejéig tart. Biztos vagyok benne, hogy nagyon hasznos lesz. A passzív szókincset feleleveníti, magabiztosabbá teszi őket a levelezésben és a tárgyalásban.
Nagyon örülök, hogy minden dolgozó pozitívan vette ezt a lehetőséget és nem afelől közelítette meg a dolgot, hogy elvettek másfél órát a szabadidejéből - mivel természetesen a képzés munkaidőn kívül folyik -, hanem úgy, hogy ezzel is többet fog tudni és sikeresebb lehet a szakmában és az életben.
Napközben három fő munkafolyamat zajlik most.
1. Az elment utak szakmai lezárása, melyet úgy hívunk szakmailag, hogy utókalkuláció. Ekkor kerül pontosan megállapításra, hogy az adott út vagy csoport mennyi hasznot hozott a cégnek. Felmerülhet a kérdés, miért kell erre ennyi idő? Nos, amíg egy ruhaboltos tudja, hogy ezt a ruhát megvettem 10.000,- Ft-ért és eladtam 15.000,- Ft-ért akkor a hasznom 5.000,- Ft. (Jó tudom, hogy ez nem teljesen így van, mert ezen van visszaigényelhető illetve befizetendő ÁFA, de erre most ne térjünk ki.) A mi esetünk ennél komplikáltabb. Az út hazaérkezése után realizálódik pontosan az összes költség, pl. a pontos autóbusz költség, a pontos létszám utáni szállásköltség és minden egyéb kiadás. A hazaérkezés napjának árfolyamával  kell kiszámolni a kiküldött szállásköltség pontos összegét. Útközben is felmerülhet rendkívüli kiadás, mely szintén a végső eredményt befolyásolja. Szóval a mérleg egyik serpenyőjébe kerül a befizetett összes összeg, ( ez utasonként is változhat pl. volt-e pl. törzsutas kedvezménye, kért-e fakultatívot…) a másikba a kifizetett számlák, és így kialakul, hogy egy út mennyi hasznot hozott, avagy ráfizetéses volt-e. Szerencsére – ha jól emlékezem -, kb. 3 utunk volt ráfizetéses idén. Ez is ősszel, amikor kicsi volt a létszám az úton és brutálisan elszaladt a svájci frank és az euró árfolyam a kalkulálthoz képest. (Ez azt jelenti, hogy ahhoz képest, ahogy kikalkuláltam és megjelentettem az árat a katalógusban, ahhoz képest, ahogy kiutaltam a pénzt).
Nem tudom, hogy az adventek végeredménye milyen lesz, de biztos nem hoz nagy nyereséget. Sőt. Örüljünk, hogy sikerült 305 Ft-ért eurót vásárolni és ezen utaljuk ki a szállásköltségeket. A kalkulációt 280 Ft /1 euró-ra készült. Ez azt jelenti, hogy mivel nem emeltem árat, minden egyes eurón 25 Ft-ot bukunk a kalkulálthoz képest. Ez pl. 2 éjszakánál, 30 € -s szállásárnál, 40 főnél már elég rosszul hangzik. Jó volt a nyári szezon és úgy érzem, ennyit be kell vállalnunk, mivel sok a törzsutas az adventi utakon, ezért nem emeltem árat.
A másik két munkafolyamatról – köztük arról, hogy én mit csinálok most – legközelebb írok.
Befejezésül még egy gondolat. Szerencsésen hazaérkezett a „Keresztül Dél-Amerikán” csoportunk és egy házaspár kivételével, nagyon pozitív volt a visszajelzés.

1. Lehet tudni hogy a házaspárnak mi volt a kifogása?

2. Kedves Igazgató Úr! Ígérte, hogy ír arról, milyen volt az utasok véleménye az Indokína útról, ami állítólag jól sikerült, bár az idegenvezető most járt ott először, nem ismerte a terepet, nem lehetett könnyű dolga, ráadásul a helyi idegenvezetők elég érthetetlenül beszélik az angolt, és az irodának is ez volt az első ilyen útja. Nagyon kíváncsi vagyok, kérem írjon erről.
    Tisztelettel: Kellényiné Ilona (ott voltam Önnel idén a tulipános úton)

3. Mennyire rossz az,hogy ilyen csend lett ezen a blogon...
    Az igazgató úr bokros teendői lavinaként temették maguk alá ennek a blognak a lendületét.Vajon mi lett a szilveszteri szlovéniai úttal?Nagyon hirtelen jelent meg a már nem foglalható piros jel,nem volt elég érdekes a program vagy az árával volt a gond?
    Már nem vagyunk mi blogolvasók az a régi exklúziv klub akik legelsőként értesültünk az új utakról,a honlapról tudtuk meg és nem itt,hogy már foglalható két 2012-es utazás is.
    Jó volt belátni a kulisszák mögé de most lehullt a függöny és a többi néma csend...

4. A házaspárnak elsősorban -szerintem - magukkal volt a problémájuk. Egy dolgot kifogásoltak, hogy őnekik nem lett elmondva, hogy lehet étlapról is vacsorát választani, nem csak a megrendelt fakultatív vacsora létezik. Mi ezt a lehetőséget nem titkoltuk, mivel a csoport kb. 40% kérte csupán a fakultatív vacsorát, ebből következően ez tudott dolog volt. Az lehet, hogy ha ők nem kérdeztek rá, akkor ezt mi külön nem hangsúlyoztuk. Azért volt ez probléma számukra, mert tény, hogy nem volt olcsó a vacsora felár - nem azért mert mi megfejeltük extra haszonnal -, és nekik nem kellett volna komplett vacsora, hanem kevesebb is elég lett volna - ami természetesen árban is kedvezőbb. Ezt követően pedig elhatározták magukban, hogy ők nem akarják jól érezni magukat. El is távolodtak a csoporttól és így valóban nem érezték olyan jól magukat. Nincs olyan út, melyben nem lehet hibát találni, ha valaki akar, és ez által el akarja rontani saját nyaralását. Ez egyéni döntés. Kérdés, hogy hasznos-e fizetni azért, hogy megmutassam én tudom rosszul érezni magam egy jó úton is.

5. A második bejegyzéshez a válaszom. Bocsánat, jogos a felvetés. Az előző blogomban írtam, hogy a következő bejegyzésben, beszámolok arról, hogy most mit csinálok kicsit magyarázatot is adok erre a kérdésre, azzal kiegészítve, hogy a héten 3 nap vidéken voltam, ez azt jelenti, hogy a fennmaradó 2 nap rengeteg dolog, megbeszélés halmozódott fel. Este 7 után mentem mindig haza és még így sem fért bele a blogírás. Megígérem, hogy figyelek erre, hogy ne legyen máskor 1 hetes kihagyás.