2011. augusztus 24., szerda

3. nap

Szurkoltam a mai nap miatt a csoportomnak. Ma mentünk fel a Jungfraujoch-ra. Az egyik, hanem A leglátványosabb magaslati kilátójára Svájcnak. 150 CHF a vonatköltség fel a csúcsra és vissza, igaz a fenti látnivalók költsége is benne van ebben az árban, de akkor is egy magyar embernek ez  brutálisan sok. Ja és ez a csoportos kedvezményes ár. !! Magyar pénzben átszámítva kb. 36.000,- Ft. Ismerik a régi Márkus humoreszket, amikor szétszedi a fotelt, hogy mi kerül ebben a fotelben … forintba. Nos én is megkérdezhetem, de sajnos, ha a svájci általános árakat nézem el kell ismernem, hogy nem brutális, ez csak a magyar keresetekhez viszonyítva sok.

Nos mit kapunk érte? Egyrészt 2 óra vonatozás fel kb. 600 m-ről 3453 m-re. Ebből 7 azaz hét km egy alagútban megy felfelé a hegy belsejében …!!!Fent van egy szépen kialakított kilátó, egy tetőterasz, mely hóval borított, egy jégpalota és az egyéb kiszolgáló helyiségek, folyosók. Ha ezt mind a svájci árakhoz viszonyítva megnézzük nem is olyan irreális. Itt ahol egy gombóc fagyi 3 CHF, egy perec  4 CHF és mondhatnám tovább a viszonyítási árakat.

Most amikor írom a blogot, dörög villámlik, esik az eső. Nem szakad, de úgy szépen tisztességesen esik. Nos nem csigázom tovább az érdeklődésüket, fent nagyon szép időnk volt. Nem az volt, hogy nem volt felhő az égen, hanem annál érdekesebb. A völgy tiszta volt, minden tökéletesen látszott, a hegy a Möncha 4107 m-rével hol eltűnt a felhőben, hol tökéletesen (felhőtlenül) megmutatta magát a fotósoknak. Ugyanez vonatkozik a Jungfraura (4158 m). (Az Eiger nem látszik onnan.)

Az Aletschgleccser végig szépen látszott és az alattunk lévő táj is. Két és fél órát töltöttünk fent. Hógolyóztak az utasaink, fényképeszkedtek, megnézték a különleges Jégpalotát.

Szóval mindenki jól eltöltötte a 2,5 óráját. Persze azt nem kell mondanom, hogy ez nem úgy volt, hogy felértünk és elmondtam mi merre van, és  mindenki ment a maga útjára, hanem végig mentem velük minden látványossághoz, ahogy máskor is, mert féltek, hogy eltévednek. Ez nem is baj. Hozzászoktam, hogy a magyar utas nem olyan mint a német, melyet a buszvezető feltesz a völgyben a vonatra és várja őket 6 óra múlva lent.
Érdekes a gk-nk mondta, hogy délután néhányszor esett  a völgyben. Fent ebből semmit sem érzékeltünk. Egy csöpp eső sem volt, sőt olyan borzalmas borulás sem.

Összegezve: látványos szép napon vagyunk túl. Szerencsénk volt az idővel és azzal, hogy mindent jól láttunk. Holnap Altdorf (Tell Vilmos városa), Rigi egy szép hegy kilátóval kb. 1800 m magasan (kérdés milyen időnk lesz, mivel most esik). és Luzern – az egyik legszebb svájci város. Holnap folytatom a blogomat. Szurkoljanak, hogy jó időnk legyen legalább a hegyen!

1. Szerencséjük volt a Jungfraujoch-időjárással...én már kétszer fel szerettem volna jutni, de az időjárási viszonyok nem engedték. Ahhoz tényleg nagyon drága, hogy a kilátást ne élvezhessük "Európa tetején". Viszont a Schilthornra sikerült szép időben feljutni, felejthetetlen élmény volt a forgó étteremből és kívülről is élvezni a panorámát. A Proko Travel nem tervezi bevenni ezt a látványosságot a programjai közé?

2. Ahogy látom Ön is elég jól képben van Svájc tekintetében. Szó volt már a Schildhornról, de az úgy lenne az igazi, ha az étteremben ebédelne a csoport és élvezné a panorámát. Nos ez olyan speciális réteg részére lenne megfizethető, hogy félek sok törzsutasunkat sajnos "ki lenne zárva" egy utunk közül. Ez nem lenne szerencsés. A Jungfraujoch út össz belépős ktsg-e is sok kb. 220 CHF. Ami tekintélyes összeg, de ez több lenne.

3. Én 2007-ben voltam a Schilthornon, de megnéztem a mostani tarifákat. 10 fő feletti csoport esetén 76 CHF a retúr jegy. Ez sem olcsó, de aki a Jungfraujochra hajlandó felmenni, az biztosan ide is. És talán nem lenne "kötelező" étkezés a forgó étteremben, csak fakultatív.
    Egyébként már háromszor jártam Svájcban, de még mindig szeretnék visszamenni, annyi a látnivaló. Megkérik az árát, de minden rendezett, tiszta, és jól szervezett. Ez a kis ország olyan adottságokkal rendelkezik, amilyennel kevés másik. Tenger kivételével mindene van, de azt meg pótolják a tavak. Szerintem idegenvezetői szempontból is ideális célpont, mert feltétel nélkül meg lehet bízni a pontosságukban és felkészültséükben.

4. Az Aiguille du Midit (Mont Balnc masszívum)nem lehetne szintén meggondolni az elkövetkező években? Európa második legmagasabb hegye a svájci Klein-Matterhorn után - és különlegesen gyönyörű! Esetleg més a Torri del Vajolet (Dolomitok) is "belegyömöszölhető" lenne ebbe a programba...

5. Van a "Csúcs napok" c. utunk mely erről szól. Az érinti az Aiguille du Midit és a Dolomitokat is, továbbá a Matterhornt. Magyarul mindazt amit Ön kért.

6. Köszönöm a tájékoztatást. A program 4. napján megtaláltam az Aigulle du Midit.
    A 2. napi Dolomitok úton azonban nem látom feltüntetve a Torri del Vajolet-et.
    (A Matterhornt meg sem említettem, hiszen az benne van a programban.)

Bocsánat a zavarásért, de a Vajolet csúcs a Dolomitok egyik legszebbike - persze ez egyéni megítélés - viszont sokaknak nagy élmény is lehetne...