2013. március 26., kedd

Utazási kiállítások

Az elmúlt 2-3 hét az utazási kiállításokról szól(t). Volt már Budapesten, Pécsen, Szegeden, Debrecenben és ha jó tudom vagy most hétvégén, vagy jövő hétvégén lesz Miskolcon, hogy csak a legnagyobbakat említsem.
Nagyon sokat változott ezek jellege és fontossága. Régen az utasnak 2 alternatívája volt. Be tudott menni az utazási irodába, avagy elment egy ilyen kiállításra, vásárra és összegyűjtött minél több iroda ajánlatát, és otthon összehasonlította ezeket, majd a "győztes" irodába elment és befizette az szimpatikus utat. Ezeknek a kiállításoknak a jellege kicsit a verseny volt. Mint egy szépségkirálynő választásnál, itt is mindenki nagyon szépnek akart mutatkozni, hogy sok látogatót győzzön meg arról, hogy ő a legjobb. Ezért voltak grandiózus standok, hatalmas kedvezmények, ajándékok, műsorok stb. 
Az utóbbi időben nagyot változott a világ. Az internet miatt mindenki otthonról, vagy a munkahelyéről meg tudja nézni és össze tudja hasonlítani könnyedén, kényelmesen az ajánlatokat. Nem szükséges több ezer forintos belépő, gyaloglás, cipelés, hanem mindenki akkor nézegeti, szelektálja az ajánlatokat, amikor kedve tartja. 
Voltam tavalyelőtt Singaporeban egy hatalmas vásáron. Ott beszélgettem egy amerikai fickóval. Nagy kiutaztató. Európába (Magyarországra is) több tucat csoportja megy évente. Kérdeztem, hogy hány oldalas a katalógusa. A válasz: 3 éve nem nyomtatok katalógust, csak interneten árulok. A miértre az volt a válasza, hogy a katalógus elavult lehet már 2 hónap után is. Ugyanis változhatnak a menetrendek, törölhet utakat, felvehet új utakat stb. Az interneten azonnal tud változtatni és mindig naprakészek az ajánlatai. Ha belegondolunk nagyon nagy igazságot mond. Igaz az USA méretei is - akár egy városon belül is - mások mit kis hazánkban, de elgondolkodtató amit mondott.
Az utazási kiállítások eljutottak arra a szintre, hogy a kiállítók 90 %-a csak presztízsből megy ki egy kiállításra, nem azért, mert anyagi hasznot remél belőle.   
Mi is a budapesti kiállításon ott voltunk, de a szegedire nem mentünk ki. A pestin olyan nagy irodák mint pl. IBUSZ, Best Reisen, Car Tour, Karthago Tours - és még sorolhatnám -, idén nem voltak ott. Ez mutatja, hogy mennyit vesztett ez a kiállítás is a fontosságából. 
Kérdezhetnék, hogy nekünk megérte-e idén kimenni. Mint tudják én akkor voltam kint a csoporttal Costa Ricán, tehát elmondás alapján tudok véleményt formálni. Ez szerint; mivel csupán kb. 30 kiutaztató iroda volt kint, így minden látogató megfordult nálunk, ha így nézzük akkor megérte. Ha a költség és a kiállítás során történ befizetést nézem akkor nem. (Egy ilyen kiállításon való részvétel teljes költsége több mint 1 millió Ft, ha szerény méretű standdal számolunk. 
Minden évben feltesszük egymásnak a kérdést: "Jövőre?" A válasz két fajta szokott lenni a) Még nem tudom; b) Szerintem jövőre már nem jövök. 
Mi hogy döntünk 2014-et illetően? Az a) változat van most, azaz még nem tudom.
Egy tény ezeknek a kiállításoknak a csillagzata szépen, lassan letűnik. Igaz veszítünk a személyes kapcsolatok varázsából, de sajnos efelé tart a világ.








2 megjegyzés:

  1. Tisztelt Prónay úr!

    Érdeklődéssel olvasom a blogját, amelyből a szakmai oldalt is megismerhetjük - erről más irodák is példát vehetnének!
    És nagyon várom a "Csúcs napokat" szeptemberben! :-)

    Üdvözlettel:
    Szalai Kálmán

    VálaszTörlés