2010. július 10., szombat

írány észak

Hétfőn indul két északi csoportunk. Az "Éjféli napsütés" és a "Baltikum, Szentpétervár"
Egyik kedvenc utam az "Éjféli napsütés". Nem tudom említettem-e, hogy földrajz az egyik szakom. Mindig vonzottak a természeti látványosságok, vízesések, fjordok, fjellek...
Hatodik éve működött az irodánk, amikor bele mertem vágni a nagy tervembe, kirándulás Európa legészakibb pontjához a Nordkapp-hez - az Északi-fokhoz.
Nagy kihívás volt. Mai napig is kevés iroda próbálkozik ezzel az úttal. Mi már 11 éve sikerrel szervezzük ezt az utat. Volt amikor évente 2 busz is indult, de az elmúlt 2 évben csak a meghirdetett 1 utat tudjuk -igaz teljes 46 fős létszámmal - elindítani.
Mi ebben a különleges? Javaslom, nézzék meg a világatlaszt. Északabbra megyünk mint ahol ALASZKA legészakibb pontja van. Az Északi-sarkkör után még 2 éjszakát alszunk és nap közben továbbra is csak észak felé haladunk. A növényzet olyan különleges, hogy szinte elmondhatatlan. Egyik utunkon, melyet én kísértem, mint idegenvezető a csoport tagja volt B.J. a Kertészet szőlészet mamár nyugdíjas főszerkesztője. Én mondom az utasoknak, hogy itt a sarkkör után, már nincsenek fák, csak kis bokrok. Erre B. J. megszólal,rosszul mondod, vannak itt fák csak kb 30-50 cm magasak. Ezek is ugyanazokkal a jellemzőkkel rendelkeznek, mint bármely másik fa, de csak ilyen picik. Ekkor tanultam meg nem mindig a nagyság számít...
Visszatérve a látványra. A sarkkör az a pont ahol évente 1 napig a Nap nem megy a horizont alá. Nos ahogy Norvégiában haladunk északra ezeknek a napoknak a száma csak tovább növekszik. Az út mindig úgy van összeállítva, hogy akkor érjen a csoport az Északi-fokra (Nordkapp-ra) amikor ezt a természeti csodát még látni lehet. (ez kb. aug 5-ig látható.) De mi az ami látható? Nos képzeljék el azt a csodát, hogy a Nap közelit a horizont aljára-, melyet az északi Jeges-tenger képvisel, és anélkül, hogy lebukna a horizont alá, egyszer csak elindul felfelé. Fantasztikus.
Természetesen ez időjárás függő. Én kb. 6 csoportot vittem oda. 5 alkalommal tökéletesen láttuk a csodát. Egyszer volt csupán amikor a sziklán- az Északi foknál - akkora köd volt, hogy szinte 2 m-re lehetett csak látni, de amikor leértünk a szikláról kb. fél 1-kor akkor már tökéletesen láttuk a Napot. Egyébként nagy szél van ott és átlagban 5-7 C fok (július közepén!).
Az út során, csak úgy mellékesen megtekintjük a 4 északi fővárost, (Koppenhága, Oslo, Helsinki, Stockholm). Na és természetesen a fjordokat Norvégia legkülönlegesebb látványosságát, hogy csak néhány érdekességet említsek. Na a fjordokról majd legközelebb és bővebben
Holnap foci VB döntő. Amikor olvassák - ha egyáltalán valaki olvassa amit írok-, akkor már mindenki tudja a végeredményt. Nekem nagyon nehéz a szurkolás, mert mind a holland, mind a spanyol emberek nagyon közel állnak hozzám. Mindkét országban több tucatszor voltam. Most mégis azt jósolom Spanyolország nyer 3-1-re. Jó szurkolást!!

1 megjegyzés:

  1. Kedves Gyula!

    2006-ban volt szerencsénk részt venni az Északi-fok körúton. Akkor még két busz indult, mi voltunk a pótcsoport, de tele volt a busz.
    Kevés útra mondom azt, hogy tökéletes, de ez az volt. Székely László idegenvezető egyszerűen zseniális munkát végzett. Minden mozdulatán, szaván érződött, hogy mennyire élvezi a munkáját és mennyire szereti Norvégiát.
    A két sofőr - Kalmár András és Győri Zsolt - mindent megtett a kényelmünkért, és amit még sosem tapasztaltam: minden nap "főzték" a virslit a buszon ebédre.
    Ez az út az elejétől a végéig tökéletesen meg volt szervezve, a szállások kiválóak voltak. Az időjárás végig remek volt - kivéve az Északi-fokon, ahol borult volt az ég, így nem láttuk a napot. Ezzel együtt egyáltalán nem bánom, hogy részt vettem - az ott vetített negyedórás film azért adott némi kárpótlást -, mert a tökéletes szervezés kárpótolt mindenért.
    Azóta is mindenkinek ajánlom ezt a körutat, a jelenlegi úton is részt vesz egy ismerősöm, aki szintén többször utazott már az Önök Irodájával.
    Így utólag is köszönöm ezt az élményt, sosem fogom elfelejteni.
    További sikeres minkát kívánok!
    Üdvözlettel: Grajczárné

    VálaszTörlés