2010. augusztus 13., péntek

csőd

Érdekes témáról szándékozok ma írni, az utazási irodai csődökről. A hvg.hu –ban megjelent riport is erről kérdezett engem. Itt most bővebben és nyíltabban szólok a témáról.


Augusztus második felétől várhatóak az irodai csődök. Remélem idén nem lesz, vagy ha lesz, akkor nem sok és nem nagy iroda fog bedőlni. Miért csődölnek be, és miért augusztus vége felé?

Két alternatíva van.

1. A lopás. Ez elsősorban a külföldi tulajdonú irodáknál következhet be. Beszedi az előleget, látja, hogy nem jó a szezon és felmarkolja a pénz és eltűnik valahova a török vagy arab világba. Soha senki nem találja meg. Ezek azonban inkább szezon közepén „csödölnek be”, mert több pénzt tud kilopni. Lásd idén nyáron Karya Tours. Irodáimban 1,5 éve tiltó listán volt. Nem volt szabad ajánlani a hozzánk betérő utasoknak.

2. A rossz gazdálkodás. Nagyon veszélyes a mi szakmánk, mert ha valaki nem követi folyamatosan figyelemmel a cége gazdasági helyzetét, nagyon elcsúszhat. Miért? Azért, mert a katalógus megjelenésétől folyamatosan jönnek be az előlegek, majd a hátralékok. Az utazási iroda ezekből illetve az eddigi tartalékaiból fizeti a szállodák felé és a szállító cégek felé az előlegeket. Augusztus végéig nincs is baj, mert folyamatosan jön a pénz illetve mennek a kifizetések. Mivel az út indulása előtt 35 nappal be kell fizetni a hátralévő összeget, és októberben már nagyon minimális mindenkinek a forgalma, az iroda azt veszi észre, hogy befelé már nem jön pénz csak kifelé. Ha rosszul gazdálkodott, akkor egyszer csak elfogy a pénz és nem tudja fizetni a repülőt (buszt) illetve a szállásokat. Ez pedig egyenes út a csőd felé.

Felmerülhet jogosan a kérdés. Hova lett a pénz, amit az utasok befizettek? Ha valaki rosszul gazdálkodik, akkor elmehet működésre, beruházásra. Az idegenforgalmi szakmában a hiedelmekkel ellentétben a haszonkulcs csupán 10-15% körül mozog. Még mindig nem válaszoltam, hogy hova lett a pénz. Nos, ha valaki garanciát foglal le repülőnél, szállodánál, akkor kötelezettséget vállal, hogy x mennyiségű utas költségét fizeti hetente a szállodának, és a közlekedési társaságnak. No mármost, ha leköt pl. 40 főt és csak 25 utasa van, akkor a fennmaradó 15 főt –utas nélkül – ugyanúgy ki kell fizetni. Ezért van a „last minute”. Az iroda próbál minél kevesebbet bukni. Itt jön az, hogy a teljes árú eladások tudják-e kompenzálni a „last minute” veszteségeit. Ha igen akkor OK, ha nem akkor kérdés, hogy mennyi a tartalék. Ha augusztusban,amikor már befelé nem jön, és a tartalék addigra oda, akkor jön a csőd. EZÉRT VIGYÁZZANAK, HA VALAKI NAGYON OLCSÓN AJÁNLJA AZ ÚTJÁT !

A körutaknál annyival könnyebb, hogy általában, nincs garantált lekötés. Esetleg repülőjegynél. Körutaknál, ha nincs elég jelentkező az utat le tudjuk mondani. A nyaraló utaknál, a charter repülőnél, ez nem lehetséges, mert a repülőnek mennie kell, mert a kint lévő utasokat haza kell hozni.

Én nem mondom azt, hogy nekem minden utam elmegy. Az igazság hogy éves szinten kb. 8-10 utat mondok le és kb. 5-6 pótcsoportot indítok a legnépszerűbb utakból. Körutaknál is megvan az a veszély, hogy ha kevés utas van és a kalkulált létszám – az a létszám melyre szétosztjuk a közös költséget (busz, gk, id. vez költségei) – nincs meg és elindítjuk az utat, akkor az veszteséges lehet. Éves szinten kb. 15 %-ot elbír minden cég. E felett a tartalékhoz kell nyúlni itt is.

A PROKO TRAVEL megfontoltan gazdálkodik. Még soha nem vettünk fel kölcsönt, hitelt, még folyószámla hitelt sem. Tudom mindig mekkora a takaróm a nyújtózkodáshoz.

No most kicsit hosszabb voltam, de jövő héten csoporttal Ausztria – Svájc területére megyek. Majd mesélek erről is.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése