2011. április 28., csütörtök

workshop

Sokuk számára ismeretlen témáról írok most az utazási workshop-okról. Vegyük először mit is jelent ez a kifejezés. Ha szó szerint fordítanánk, akkor talán a „műhely” kifejezés volna a leghelyesebb, de a mi szakmánkban teljesen mást jelent. Workshop-nak hívjuk azokat az idegenforgalmi „összejöveteleket”, ahol az utazási szakmában dolgozók egymásnak ajánlják terméküket. Ez lehet utazás, program, szállítás, szállás, étkezés és még sorolhatnám tovább. Ide csak szakmabeliek jöhetnek. Ez lehet előadás jelleggel, vagy olyan módszerrel (ez a gyakoribb), hogy minden ajánlattevő leül egy kisasztalhoz, kiírja, hogy ő kicsoda és mit ajánl és a „vásárlók” az utazási irodások cikáznak a teremben, és akinek az ajánlata számukra érdekes, ahhoz leülnek és meghallgatják részletesen, hogy  mi is az ajánlat. Ilyen esetben az ajánlattevő csak saját terméket kínál. Ez lehet város, tartomány vagy akár egy szálloda.
Ma is egy workshop-on voltam a Német Kulturális Intézetben. Frankfurt, Mainz, Rüssesheim és egy rajnai hajótársaság kínálta városait és hajózását. Aranyosak voltak az előadók. Látszott rajtuk, hogy tényleg szeretik városukat, de… Amire felépítették a prezentációt, az az egyik téma a bor, mint ennek a vidéknek egyik fontos gasztronómiai terméke, mely vonzó a turisták számára.  A másik téma a kulturális és a szakmai turizmus. Nos, ez utolsó témát elfogadom. Különösen Frankfurt fontos kiállítási központ. Jó a megközelíthetősége, Európa egyik legnagyobb reptere van itt. Továbbá jók a kiállítási és konferencia lehetőségek.
Ami a problémám; szerintem ez a vidék a magyar utazóknak – tisztelet a kivételnek –, nem vonzó mint célpont. A Rajnai rizling híres és finom, de ezért nem utazik el 40 fő 1200 km–re, éppúgy mint Frankfurt-ért sem – szerintem. Talán egy BENELUX útba bele lehet tenni egy fél – talán-talán egy napot – erről a vidékről, de szerintem ez a maximum. Nem tudom Önök, hogy látják? Érdekelné-e Önöket egy 5 napos túra erre a vidékre? Ehhez jött, hogy most a workshopon meghívtak, hogy októberben menjek ki és nézzem meg az ajánlatokat. Minden költségem állja a meghívó fél. Állítólag 2 újságírót és 2 utazási irodást akarnak meghívni. Én lennék az egyik. Számomra kínos a dolog. Ha meghívnak, akkor arra számítanak, hogy hozok oda vendéget, de a fő probléma, hogy én kevéssé hiszek a régió eladhatóságában és így piszok nehéz valamit is ajánlani. Hál’ Isten (itt talán sajnos) azért elég jól ráérzek, hogy mi adható el a piacon.  No még alszom rá néhányat és meglátjuk mi lesz a vége. Ettől függetlenül továbbra is érdekelne a véleményük.

14 megjegyzés:

  1. Kedves Igazgató Úr!

    Az én véleményem is az, hogy csak borért nem megy ki az ember, legfeljebb csak ha erős a szakmai érdeklődés, mivel Magyarországon is csodálatos borvidékek vannak finom borokkal és lehet bortúrákon részt venni. Frankfurt pedig tényleg csak fél-egy napos.
    Edit

    VálaszTörlés
  2. Tisztelt Igazgató Úr!

    Pár éve saját szervezésben jártunk a Rajna-völgyben a férjemmel, mert nem találtunk szervezett utat. Fantasztikus élmény volt, és 5 nap szinte kevés is rá (ha valaki olyan maximalista, mint mi). Végigautóztunk a Rajna-völgy mindkét oldalán: Bingentől Koblentzig (Bacharach, Marksburg vára, Loreley-szikla, Német egység emlékműve (hajóval is fantasztikus lehet). Kicsit délebbre Heidelberg, Worms, Speyer és Mainz. Végigjártuk a Mosel-folyó völgyét (állítom, van olyan látványos, mint a Rajna-völgye): Eltz vára, Cochem, Bernkastel (azok a favázas háztak!!!!) és Trier. Északabbra Bonn, Köln és Münster. Megnéztük még az Externsteine-sziklákat is (Paderborn mellett), nagyon látványos volt. Szóval,én csak ajánlani tudom és egy borkóstolás igazán belefér, már csak a hangulata miatt is. Akár még újra is rész vennék egy ilyen úton, mert szivesen felújítanám az emlékeimet és egy szakértő idegenvezetés révén többet is megtudhatnék a vidékről.
    (Frankfurtot nem vettük be a látnivalók közé, mert a vidék jobban vonzott bennünket.)
    Üdvözlettel: Gné, Szeged

    VálaszTörlés
  3. ...hát nem akarnám megbántani, de ha valaki csak ennyit tud a Rajna-völgyről és környékéről mint Ön, aki utazási szakértő, akkor igenis hálával fogadja el a németek meghívását, és sürgősen pótolja a hiátusait. A boraik a miénkhez hasonlítva a futottak még kategória, de oda nem azért megy a kultúrember, hanem szorosan csatlakoznék az előttem szólóhoz: a csodálatos vidék és egyéb nagyszerűségek miatt. Aki csak inni akar, maradjon itthon, mert az meg sem érdemli, hogy kijusson oda.

    VálaszTörlés
  4. Csatlakozva az előttem szólókhoz, én is arra bíztatnám, hogy fogadja el a meghívást. Sajnos még nem jártam arra, de sok szép képösszeállítást láttam már a Rajna és a Mosel völgyéről, és Németország más vidékeiről. Ezen kívül a Google Föld-ön is rengeteg kép van, kedvcsinálónak, a profik által nyújtott információk kiegészítésére érdemes rászánni az időt a nézegetésükre.
    Biztos vagyok benne, hogy egy szép, tartalmas utat tud belőle majd összeállítani.

    VálaszTörlés
  5. Jah, csak ne feledjük a honi utazási/nyaralási szokásokat, tisztelet a kevés kivételnek!: tengerparton terpeszkedve, all inclusive reggeltől estig "beetetve, beseggelve", 30 fokos hőségű verőfényben aszalódva töltjük semmittevéssel napjainkat a "mert én megérdemlem" pihenés jegyében. Ebbe bizony - sajna' - nem fér bele a Rajna vidék és környéke csodálatos vidéke.

    VálaszTörlés
  6. A német ember értékrendje - ez az üzleti életre is kivetül - haszonelvű, de nem zsugori(!), ellentétben a svájciakkal, de az ő esetükben sok mindenre van elfogadható magyarázat, ha valakinek lehetősége van belemélyedni az életfelfogásukba (nem egyszerű, de kiméletlenül racionális, ami valahol érthető is). Nyílván a jövőbeni üzlet reményében ez egy befektetés lenne a németek részéről, de ha hosszútávon nem lenne jövedelmező, akkor sértődés nélkül "óhatatlan veszteségként" könyvelnék el nemcsak az adhóhivataluk felé, hanem magukban is. Ők sokkal jobban ismerik a magyar mentalitást, mint mi magunk.
    Higgye el, nem fognak megsértődni, ha nem lesz látványos odautaztatás. Fogadja el az ajánlatot!
    Jaj, de elkisérném...:-)

    VálaszTörlés
  7. Óh, Svájc és a svájciak, szerintem semmi baj velük! Példás társadalom, azzal együtt, hogy a második világháborúban, amikor egész Európa romokban hevert, nekik az volt a legnagyobb problémájuk, hogy akadozott a narancs- szállítmány Görögországból. Persze csak azoknak furcsa ez, akik nem figyelnek oda másokra és más, az egyénnél sokkal fontosabb társadalmilag preferált szempontokra. Igen, különös módja lehet a szomszéd megitélésének, hogy a kidobott szemétből ítélkeznek az emberek, de bizony az sokatmondó és árulkodó, hogy ki mit dob ki, és azt hogyan teszi. Ha nem svájci módon, akkor bizony az megszólandó, és mennyire igazuk van!!!
    Ha csak nyomaikban is lehetne valamit ebből tapasztalni nálunk, már nem itt tartanánk.

    VálaszTörlés
  8. Köszönöm a sok hozzászólást, még akkor is ha volt benne komoly kritikai észrevétel.
    Azt kell mondanom, hogy nagyrészt igazuk van. Mit értek ezalatt? Azt, hogy nagyon felületes az ismeretem erről a vidékről. Annyi, hogy Frankfurtban egyszer voltam kb. 4 órát - hosszú várakozás volt a 2 repülőm között és bemenetem a városba -, akkor is csak kószáltam a központban, tudatos célirányos megtekintések nélkül. Igaz ez idő alatt rám nem tett mélyebb benyomást a város mint pl. Regensburg, Nürnberg vagy Hamburg, hogy csak néhány német várost említsek. Mainzról annyit tudok, hogy van egy szép katedrálisa, Rüsselsheimről még ennyit sem. Az biztos igaz, hogy a világörökség címet csak úgy nem osztogatják. Ha megkapta a vidék, annak kell lenni alapjának.
    Egy szó mint száz mea culpa. Elismerem, hogy úgy ítélkeztem a vidék felett, hogy felületessek az ismereteim.
    Szóval elfogadom a meghívást és elmegyek. Megígérem, hogy nem úgy megyek el, hogy na majd bebizonyítom, hogy ez mégsem szép terület, hanem ahogy mondani szokták "nyitott szívvel".
    Még egy megjegyzésre szeretnék reagálni. Az idegenforgalomban dolgozók -akármilyen szintű szakemberek -, azzal indulnak fiatal felnőttként amit otthonról hoztak. Értem ez alatt a olvasást, kirándulásokat, utazásokat. Utána saját büdzséből eleinte elég nehéz utazni. Egy idő után meghívások és saját keret terhére az ember egyre többet utazik, de -szerencsére -, annyi szép hely van a világban, hogy nehéz a döntés. Ha elolvasunk egy útikönyvet, minden városleírás tele van pozitív jelzővel. Ez alapján lehetetlen fontossági sorrendet felállítani. Egyetértek egyik olvasómmal, hogy a Google Earth és az internet sokkal komolyabb segítség, de ezek sem tudják pótolni a helyszíni élményeket.
    Összegezve meggyőztek és elismerem úgy formáltam véleményt a területről, hogy kevés ismerettel rendelkezem. Ha küldik a meghívást elmegyek rá és természetesen beszámolok róla Önöknek. ŐSZINTÉN és reálisan.

    VálaszTörlés
  9. Én a magyar borokat jobban szeretem,különösen a tokajit!
    Amúgy nagyon szép a Rajna vidék,többször volt alkalmam végigutazni, vonattal,hajóval,gyalog is.
    Csakhát ez legtöbször ponyaút volt.Anno cserediákként,illetve szakmai ösztöndíjjal.
    Nos,őszintén,újra pénzt nem adnék érte!

    VálaszTörlés
  10. Az előttem szóló kissé ellentmond önmagának: "amúgy nagyon szép a Rajna vidék"..."újra pénzt nem adnék érte". A potyautat nyilván kevésbé értékeli, viszont ha fizetett volna érte, valószínűleg más szemmel nézte volna. Én már az első utamon is saját költségen vettem részt és szivesen áldoznék rá újra, mert egyrészt bármikor visszamennék (mindig akad valami újdonság is, nem beszélve a már ismert látnivalókról), másrészt ez egy "megbízható" régió, a maga fejlett infrastruktúrájával, az igényesen ápolt környezettel, kulturált idegenforgalommal. Nem beszélve a lenyűgöző látnivalókról. Itt biztosan azt kapja az ember, amire számít.
    Úgyhogy Tisztelt Igazgató Úr, csak gratulálni tudok a döntéséhez és reménykedem benne, hogy a jövő évi katalógusukban esetleg már megjelenik ez a desztináció. Kiváncsian várom a beszámolóját és a véleményét.
    Üdvözlettel: Gné, Szeged

    VálaszTörlés
  11. Az emberi nagyság ott kezdődik, ha be tudjuk látni a hiányosságainkat - különösen igaz ez, ha nyilvánosság előtt tesszük ezt! Gratulálok Önnek ezért, és ahhoz is, hogy elfogadja a meghívást. Szerintem jól döntött, nem fogja megbánni.:-)

    VálaszTörlés
  12. Igaz,tényleg ellentmondásos,amit írtam.
    Talán másképp kellett volna fogalmaznom.HOgy érthetőbb legyen:Imádok utazni,utazási irodával és egyénileg is.
    Németországban sokszor jártam már.Mivel tűrhetően beszélem a nyelvet,igyekeztem minden lehetőséget kihasználni diákként is, szakmai utakat,testvérvásosi kapcsolat stb.Mindeközben barátokat is szereztem,akikkel kölcsönösen meglátogatjuk egymást.
    Tehát Németországba szervezett úton nem nagyon veszek részt.Talán ezt kellett volna írnom,nem azt,hogy pénzt nem adnék érte.Remélem,olvassa soramimat az előttem szóló is és megérti,mit is akartam múltkor mondani.Elnézést a pontatlan fogalmazásért!

    VálaszTörlés
  13. Igen, olvasom, és köszönöm, így már érthető :)
    Természetesen én is olyan helyekre vágyom, ahol még nem jártam (vagy csak átutaztam és nem láttam belőle eleget). Akkor ön is egyetért velem abban, hogy aki nem járt még ebben a régióban, annak mindenképpen érdemes belekóstolni.
    Üdvözlettel: Gné, Szeged

    VálaszTörlés
  14. Németországba csak az utazok, aki már legalább előtte más szebb és fontosabb kb. 50 helyen járt!!!

    VálaszTörlés