2010. szeptember 21., kedd

Panaszlevél

Nem csak a jóról kell írnia az embernek – szerintem -, hanem a problémákról is, ha őszinte, hiteles képet akar adni magáról és cégéről. Megosztom Önökkel egy mostani dilemmámat. A barokk paloták szeptemberi útjánál történtekről számolok be. Első nap után éjszaka egy utasunk nagyon komolyan rosszul lett. Korházba kellett szállítani. (CT és egyéb vizsgálatokat is végeztek rajta később). Mivel egyedül utazott és olyan rossz állapotban volt + nyelvismerete is csak a magyarra terjedt ki, ezért érthető, hogy az idegenvezető el ment vele a korházba. Nos, ez azt eredményezte, hogy csúszott a program, azonkívül az első programot – késve indítva -, id. vez nélkül csinálta meg a csapat (Berchtesgarden - Sasfészek). A program után visszamentek az id. vez-ért Salzburgba és így folytatták a programot. (Az id. vez addig a korházban lerendezte az utassal kapcsolatos dolgokat, beszélt a biztosítóval, átadta a korháznak a beteget.) Szó mi szó, minimum 2- 2,5 órát veszítettek emiatt. Ebből következően a nap végére tervezett Trazberg kastély fél 5-ös utolsó csoportindítását már nem érték el. Az id.vez cserébe betett egy innsbrucki városnézést. A többi nap pedig már olyan zsúfolt volt, hogy nem fért bele ez a + 2 óra kastélyprogram + az odautazás.
A múlt héten kaptam panaszlevelet, hogy kérnek visszatérítést, mert nem tudtuk teljesíteni a katalógusban leírt teljes programot. Ez igaz, de nem a mi hibánkból következően. Az egészben még az a pikantéria, hogy pl. írt az a csapat szervezője, amelyhez tartozott ez a hölgy is. Ez az a szituáció, amikor mindenkinek, de senkinek nincs igaza. Mit kellett volna csinálni az id. vez-nek. Hívni mentőt és átadni a súlyos állapotban lévő, nyelvet nem beszélő hölgyet? Akkor meg tudják csinálni a programot, de ha emiatt a kezelés csúszik, vagy nem lesz tökéletes, a kommunikációs problémák miatt, akkor azért támadhatnak bennünket. Abban igaza van a hölgynek, hogy nem tudtuk megcsinálni a programot, de ezt hívják vis majornak. Még nem válaszoltam meg a levelet. Holnap beszélek az id. vezzel és utána még konkrétabb információim lesznek.
További „szépsége” a dolognak, hogy az a hölgy aki korházba került és mentő hozta haza, azóta szintén írt levelet, hogy kéri vissza a pénzét mivel nem tudta leutazni az utat. Hogy ez nem a mi hibánkból következett be, és hogy mi már előtte rég kifizettük a szolgáltatásokat és egy centet sem kapunk vissza a szállodáktól, az vajmi kevéssé érdekli a hölgyet.
Szóval nem egyszerű a mi szakmánk sem.

8 megjegyzés:

  1. Tisztelt Igazgató Úr!

    Igencsak megrökönyödve olvasom, hogy milyen emberek(?) vannak.
    A történetet olvastam a vendégkönyvben is, egy másik utas szemszögéből, én is hozzá hasonlóan gondolkodom, ezért csodálkozom a leveleken.
    A hölgy, aki rosszul lett, talán az életét köszönheti az idegenvezetőnek, aki igazán nem tehet arról, hogy ő rosszul lett. Mégis kárpótlást kér? Talán saját magával kellene rendeznie a számlát, elvégre ő lett beteg, ráadásul nyelvismeret nélkül utazott külföldre... vagy az idegenvezetőnek figyelmen kívül kellett volna hagynia a rosszullétét, és továbbcipelnie a programokra? Esetleg rászólnia, ha nem tartja a tempót? Vajon itthon nem kísérné hozzátartozó a mentővel?
    Ha a Proko felszámolná azt a plusz költséget, amit a hölgy okozott (betegkíséret, tolmácsolás, ügyintézés a kórházban, benzinktg amiért később vissza kellett menni az idegenvezetőért), lehet, hogy az Iroda javára dőlne a mérleg... persze ebbe ő nem gondol bele, természetesnek veszi, hogy gondoskodtak róla.
    A másik utasnak is azt javasolnám, hogy az idős hölgytől követelje a kárpótlást, hiszen ő lett rosszul, miatta maradt el a leírt program. (Az idős hölgy mit szólna hozzá, ha 30-40 utas tőle kérne kártérítést?) Valamint neki is ki lehetne számlázni az innsbrucki városnézés plusz költségeit...
    Mindez embertelenül hangzik? A panaszlevek is...

    A mi utunkon is történt programváltozás, szerencsére nem betegség miatt. Kétszer is utaztunk volna kisfelvonóval, egyik sem működött. Villars-ban ráadásul nem is tudták megmondani, hogy miért. Idegenvezetőnk, Ildikó pillanatok alatt kitalált másik programot, mindkét alkalommal. Az első a közelben volt, fogaskerekű vonattal utaztunk a hegyre és vissza. Igaz, fent esett az eső, de erről végképp nem tehetett...
    Másnap viszont a helyi program helyett Gstaad-ba mentünk kirándulni (akinek kedve volt, kirándulhatott helyette). Ez biztosan többletköltség volt a Proko-nak, hiszen busszal utaztunk, és Ildikó is "idegenvezetett", mégse vetették a szemünkre. Egyik esetben sem háborgott senki, hogy nem ez volt a prospektusban (én kifejezetten örültem, hogy a tv-ben látottakat személyesen is láthatom, ráadásul vonatmániás vagyok :)), hiszen láttuk, hogy Ildikó mindkét alkalommal (és az egész utazás során) azon volt, hogy nekünk, utasoknak jobb legyen, és ne unatkozzunk az elmaradt programok helyett.

    Hasonlóan cselekedett a másik idegenvezető is, és szerintem ezt kellene mérlegelnie a felháborodott utasnak, aki az elmaradt programért kér kártérítést, és azt, hogy ha ő lett volna rosszul, vajon mondta volna-e az idegenvezetőnek, hogy menjen csak a csoporttal, boldogul ő idegenben, betegen egyedül is... És vajon mit szólnának az utasok, de főleg az idős hölgy családja, ha az idegenvezető magára hagyja, és koporsóban hozzák haza?

    Elnézést a szókimondásomért, de felháborít, hogy egyesek mindenből pénzt akarnak csinálni.

    Üdvözlettel,
    J. Judit

    VálaszTörlés
  2. Várok további véleményeket, hogy ki hogy ítéli meg az esetet?!

    VálaszTörlés
  3. A legfontosabbat már tudjuk erről az idegenvezetőről és sofőrről: nem hagytak egyedül egy bajba jutott embert! Ezért utazunk Őnőkkel!

    VálaszTörlés
  4. A történetet most már több nézetből is olvastuk, ezek alapján csak köszönet illeti az idegenvezetőt az emberséges munkájáért. Gondolom a csoport többsége is így vélekedik. Vannak helyzetek, amikor az üzleti szemléletet félre kell tenni. A panaszlevéllel az írója önmagát minősíti. Aki nem képes alkalmazkodni, ne vegyen részt társasúton.

    VálaszTörlés
  5. Én is meglepődtem a panaszlevél miatt, főleg az, hogy még az a hölgy is írt aki kórházba került. Ez teljesen megdöbbentő.Neki aztán végképp nem jár visszatérítés. Ezzel hálálja meg azt amit érte tett az idegenvezető?
    Másrészről bárkivel bármi történhet , akkor is ha látszólag egészségesen indul útnak. És nem csak idős emberrel. Én 34 éves vagyok, igaz egyéni úton történt, de egyszer a vérnyomásommal volt gond, egyszer kificamodott a bokám. Megtörténhetett volna buszos úton is, ezzel csak azt akartam mondani, hogy tényleg bárkivel bármi megtörténhet önhibáján kívül, még az idegenvezetővel is!!
    De a fenti eset semmiképpen sem az iroda hibája, és még plusz programot is kaptak kárpótlásul. Rengeteg emberrel az a baj, hogy arra koncentrálnak hogy mit nem kaptak az úton, ahelyett hogy azzal foglalkoznának mit kaptak, és mi volt jó. Őket hívják örök elégedetlenkedőknek.

    VálaszTörlés
  6. Tudják hogy van ez. Van akinek ugyanaz a pohár félig tele van a másiknak félig üres. Ez utóbbit elég nehéz megváltoztatni. (Nem is feladatunk)

    VálaszTörlés
  7. Tudtommal benne van a prospektusban és az utastájékoztatóban, hogy csak egészségesen vállalja az utazást!
    Illetve-néhány útnál-a túrzázást szerető embereknek ajánlják.
    Persze senki sem tehet róla,ha vis maior rosszul lesz.De ha valakinek ingatag az egészszégi állapota-könyörgöm-ne vállaljon be egy ilyen fárasztó utat,ráadásul egyedül.
    Minden elismerésem az idegenvezetőjé,aki segített neki.Utaztam már olyan irodával,ahol egy kislánynak eltört a keze, a szülei intéztek mindent és az idegenevezető nem is tudott róla.

    VálaszTörlés
  8. A fő probléma, hogy sokan vagy nem olvassák el alaposan az utak leírását, vagy nem elég kritikusak magukkal szemben, hogy mit bírnak és milyen az egészségi állapotuk. Túrázós programra miért jön pl. olyan aki sík terepen is alig tud menni? Ez neki sem jó és a csoportnak sem!

    VálaszTörlés